Náměstek ředitele Českých drah pro osobní dopravu Antonín Blažek vysvětlil, že možnosti Pendolina nebyly na trase Praha – Brno – Bratislava plně využité. „Jezdilo jenom jednou denně tam a zpět. I v mezistátní dálkové dopravě je důležité, aby vlaky jezdily takzvaně v taktu, tedy zajišťovaly dopravu v pravidelném intervalu,” vysvětlil Blažek. Uvedl, že Pendolino Slovenská strela muselo jezdit stejně rychle jako ostatní vlaky Euro City na trase.

Právě vlaková souprava Euro City Slovenskou strelu nahradí. „Všech sedm Pendolin, které máme nasadíme na trasu z Prahy do Ostravy,” řekl Blažek. Sdělil, že jedním z důvodů je i větší konkurence na této trase.

To, že Pendolino přes jižní Moravu jezdit nebude není žádná škoda podle Břeclavanky Pavly Hrubé. „Do Brna jezdím téměř každý týden, do Prahy méně často. Vždycky jsem ale raději jela jiným vlakem než Pendolinem,” řekl a Hrubá. Dvě stě korun příplatek za povinnou místenku za jednu cestu, se jí zdálo moc.

S novým jízdním řádem začnou od 11. prosince také platit nové ceny jízdného. „Zdražujeme v průměru o pět procent. Důvody jsou jasné. Čtyřprocentní zvýšení základní sazby daně z přidané hodnoty a růst cen energií,” sdělila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Už v říjnu schválili radní jihomoravského kraje navýšení cen v integrovaném dopravním systému jihomoravského kraje dohromady o jedenáct procent.

Do toho regionální vlaky českých drah také patří. Jízdenky IDS je ale možné použít také na autobusy a městskou dopravu, naopak neplatí na dálkové spoje.

Ředitel krajského centra Českých drah Pavel Karšulín uvedl, že bez zdražení by nemohli modernizovat vozy, nebo by museli rušit vlaky. Na trasu z Přerova do Břeclavi má přitom příští rok vyjet šest nových speciálních souprav s takzvaným řídícím vozem. „U těchto souprav není nutné na konečné stanici přepřahat lokomotivu. Strojvůdce jen přejde na druhou stranu vlaku a může se jet,” řekl Karšulín.

Práce na novém jízdním řádu podle něj byla těžká. „Změnil se velmi málo. K minutovým posunům dochází třeba na trase Brno – Letovice nebo o víkendu na trase Brno – Znojmo,” řekl Karšulín. Dodal, že nebylo dlouho jasné, kolik peněz od kraje dostanou.

Kraje totiž dostávají dotace na železnici do ministerstva dopravy na základě desetiletého memoranda z roku 2009. „Pro příští rok jsme se ministerstvem dohodli,” řekl jihomoravský hejtman Michal Hašek. Dodržování memoranda ze strany vlády po roce 2013 podle něj ale stále není jisté.