Už pět let plánuje mikroregion Ždánicko stavbu cyklostezky mezi Ždánicemi a Uhřicemi. Po neustálých odkladech to nyní vypadá, že výstavbě nic nebrání. Práce by měly začít už v příštím roce.

Od roku 2008 se projekt potýkal s problémy kvůli pozemkům. Cyklostezka povede po bývalé železniční trati a Moravské naftové doly ji chtěly u uhřického nádraží zachovat. „Měly tam totiž přečerpávací stanici pro kamiony a cisterny. Když jsme plánovali koleje zrušit, nesouhlasili s tím. Chtěli je dál využívat," vysvětlila předsedkyně mikroregionu a starostka Násedlovic Vlasta Mokrá.

Právě kvůli zachování části trati cyklostezka z plánované trasy vybočí asi o dvě stě metrů. Také se výrazně prodraží. Kvůli tomu totiž bylo třeba vykoupit vedlejší pozemky. „Za parcelu jsme nakonec zaplatili více než čtvrt milionu korun. Přitom jsme chtěli koupit jen její část, která by nás vyšla pouze na několik tisíc. Pozemkový fond totiž rozhodl, že nám nemohou prodat jen ten díl, který jsme původně chtěli," uvedla starostka.

Kdyby však na tuto variantu mikroregion nakonec nepřistoupil, mohla by se stavba ještě protáhnout. „Bylo tam navíc i několik soukromých pozemků, proto to celé trvalo několik let," upřesnila Mokrá.

Nyní jsou všechny smlouvy o odkupech pozemků vyřízené. Mikroregion Ždánicko koupil část potřebné dráhy, stavaři koleje odmontovali a prodali. „Teď se snažíme zažádat o dotace na stavbu. Řešit se budou buď v září, nebo až v lednu příštího roku. Je ale pravděpodobné, že do té doby budeme mít i stavební povolení," uvedla Mokrá.

Cyklostezka bude mít téměř deset kilometrů. Povede ze Ždánic a její konec bude u Uhřic v areálu Janův dvůr. Stavba vyjde zhruba na padesát milionů korun. Trať z Uhřic do Klobouk zůstane zachována. Podle starosty obce však bude nevyužita. „Nechala si ji nafta a dvakrát do roka kvůli tomu dorazí nějaké vyrozumění. Ale myslím, že po kolejích tam vlak už nepojede," sdělil starosta Uhřic Petr Tihelka.

Přeslička

Protože stezka povede po bývalé trati, zadavatelé projektu počítají i s problémy, které může takový povrch způsobit. Příklad si vzali z cyklostezky Mutěnky. Ta je také postavena na místě, kde původně vedly koleje. Podobné prostředí vyhovuje přesličce rolní, která nakonec prorostla asfaltovým povrchem a způsobila velké potíže. „Právě kvůli těmto problémům jsme oslovili projektanta. Domluvili jsme se, že navýšíme vrstvu pod asfaltem. Na štěrk přidáme ještě vrstvu kamení. Ta by měla přesličce v růstu zabránit. Toto opatření se promítlo i do celkové ceny stavby. Chemická ošetření neplánujeme," informovala Mokrá.

Podle botanika Jana Juřici jsou na podobných místech přesličky běžné. „Jde o pionýrský druh rostliny, která roste hlavně v lidmi pozměněné krajině. Proto se jí říká přeslička rolní. Vyskytuje se například i v místech, kde se oralo," vysvětlil botanik.

Z plánů na novou cyklo- stezku jsou nadšení hlavně místní. „Je to výborný nápad. Na kole jezdím často, takže ji využiju. A navíc ve spoustě obcí stezky jsou, je dobré, že bude i tady," svěřil se například Jiří Bělouch ze Ždánic.