Ucpaná silnice trápí například Martinu Janečkovou. „Na Hutník jezdím často, mám tam rodiče. Když třeba jedeme na nákup a zasekneme se s dalšími několika auty na kruhovém objezdu u Billy, je to nepříjemné. Nejhorší je, když to kamioňák s autem pořádně neumí a o to déle tam pak všichni čekáme," postěžovala si osmatřicetiletá řidička. Dle jejích slov by podjezdu prospělo i výraznější značení.

Právě na to se řidiči kamionů nejčastěji vymlouvají. „Vedle toho obviňují i špatnou navigaci v autě nebo tvrdí, že takto vysoký podjezd jindy bez problémů projeli," řekl velitel veselských strážníků Rostislav Prax. Nejvíc kamionů dle jeho slov pod mostem uvízne, když je přes Veselí naplánovaná objížďka. To byl i případ před dvěma lety, kdy přes Svatoplukovu ulici vedla alternativní trasa kvůli uzavírce silnice na Uherský Ostroh. Tehdy pod podjezdem uvízlo až sedm kamionů denně.

V současnosti je situace jen o málo lepší. Když se v podjezdu auto zasekne, nemá jak jednoduše vycouvat. Z jedné strany mostu je kruhový objezd, z druhé pak rušná křižovatka. „Za zaklíněným kamionem se téměř okamžitě vytvoří dlouhá kolona aut, jejichž řidiči nemají na cestě kam uhnout. Když přijedeme na místo, musíme zastavit dopravu a vyprázdnit cestu, aby mohl řidič vycouvat. Nejčastěji to zabere asi patnáct minut," popsal Prax. Řidiči, kterým chybí pro projetí pod mostem jen několik centimetrů, místo couvání vyfukují pneumatiky. Taková procedura zablokuje dopravu až na půl hodiny.

Hlavně cizinci

Nejčastěji pod veselským podjezdem končí cizinci. „Jen asi třicet procent řidičů je z České republiky. Ostatní jsou ze zahraničí," přiblížil Prax. Za zvolení nesprávné cesty jsou pak pokutováni. „V loňském roce jsme pokutovali čtyřiapadesát řidičů kamionů, letos je to zatím o dvacet méně. Řidiči za incident dostanou tisícikorunovou pokutu," dodal velitel městských strážníků.

Vedení města o problému ví. „Podjezdová výška mostu je necelé čtyři metry, což je pro mnoho nákladních aut nízko. Snažíme se o úpravu podjezdu, aby se prohloubil. Problém je, že město bude muset zaplatit rekonstrukci z vlastní kapsy, protože podle Ředitelství silnic a dálnic je značení dostatečné," řekl veselský starosta Miloš Kozumplík.

Radnice už si nechala vypracovat i studii, kolik by ji nové, modernější značky stály. „Celá investice by vyšla asi na dva miliony korun, naplánovali jsme instalaci laserového paprsku, který by kontroloval výšku projíždějících aut. Při překročení výškové hranice by se nad podjezdem rozsvítilo značení, které by řidiče na problém upozornilo," vysvětlil nový systém starosta. Zatím se však město do rekonstrukce nepustilo.

Uvízlé kamiony pod podjezdy trápí i Hodonín. „Zaklíněný kamion ale tak často jako ve Veselí neřešíme, maximálně jednou do měsíce," řekl ředitel hodonínských strážníků Jindřich Vašíček. Ten navíc přiznal, že o některých nepozorných řidičích ani neví. „Ne o všech kamionech, které u mostu zastaví a musí couvat, máme informace. Mnozí zvládnou vyjet dříve, než někdo strážníky přivolá," dodal Vašíček.

VENDULA GREGOROVIČOVÁ