Několik let už čekají obce mezi Rohatcem a Veselím nad Moravou na to, až jim od přetížené dopravy uleví rychlostní silnice R55. Původní plán, že by silnice vedla Bzeneckou Doubravou a ohrozila tak šest chráněných druhů ptáků, mezi kterými jsou skřivan a lelek lesní, padl a jednání začínají nanovo. Nejschůdnější variantou, které dala zelenou Správa CHKO Bílé Karpaty i Krajský úřad zní: vést část rychlostní silnice pod zemí.

O stavbu nazvanou Bzenec Přívoz–Rohatec, by se mělo postarat Ředitelství silnic a dálnic. Na veřejném projednávání, které se uskutečnilo ve Strážnici, představila společnost variantu, která počítá s vytvořením tunelu dlouhého deset kilometrů.

„K původní variantě, která počítala se silnicí a tubusy, jsme vytvořili dílčí podvariantu. Ta prochází ptačí oblastí ve vzdálenosti sto padesáti metrů od původního plánu. Místo tubusů jsme však byli nuceni umístit silnici pod zem,“ uvedl ředitel brněnského Ředitelství silnic a dálnic Pavel Doležal a doplnil, že společnost nyní čeká, jak se k této změně vyjádří ministerstvo životního prostředí. „Obě tyto varianty budou mít stanovisko EIA kladné,“ soudí o posudku návrhů R55 na životní prostředí Doležal.

Proti vytvoření tunelu není ani Správa CHKO Bílé Karpaty. „Pokud se projekt udělá tak, jak byl navržen, tedy s tím, že povede Vátými písky tunel a pás, který bude zahrnutý v bezlesí, tak s tím nemáme problém,“ uvedl zoolog Správy CHKO Bílé Karpaty Ondřej Konvička.

Nová varianta přitom počítá s vedením silnice dvěma tunely, a to Bzeneckým a Rohateckým. Mezi těmi bude část, která podzemím nepovede. Podle Doležala však budou i tady vzácní ptáci chráněni.

„Oblast Soboněk je údolí, kterým by nebylo vhodné tunel vést, takže budeme muset vyjít nad zem. Zatím ještě není rozhodnuto, jestli tuto část zastřešíme, nebo tam budou nějaké protihlukové stěny,“ nastínil Doležal.

Tunel za miliardy

Součástí stavby jsou také dvě mimoúrovňové křižovatky Bzenec Přívoz a Rohatec. „A také přeložky silnic nižších tříd, přeložky polních a lesních cest a železniční vlečky,“ vyjmenovala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Na další vývoj netrpělivě čekají především starostové obcí, kterým by měla nová rychlostní silnice ulevit. Například Strážnicí denně projede až deset tisíc aut a kamionů.

„To, že tato varianta nevadí ochranářům je samozřejmě pozitivní. Znamená to ale to, že se všechno vrací na začátek,“ poukázal starosta Strážnice Risto Ljasovský.

Starosta Moravského Písku Jan Tihlařík zase nevěří, že se na tunel seženou peníze. Podle něj byl původní projekt mnohem méně náročný na peníze. „Je to podraz na normální lidi. Tunel, který chtějí vytvořit, bude stát velké miliardy a myslíte si, že se budou kvůli šesti párům chráněných ptáků vyhazovat?“ soudí.

Podle Vápeníkové však nové řešení přesahuje rámec ochrany vyhlášené ptačí oblasti a je tak možné žádat peníze z evropských zdrojů na ochranu přírody. „O to se budeme snažit a předpokládáme, že spolu s námi i Ministerstvo životního prostředí,“ uvedla.

I tak si ale řidiči i starostové na novou rychlostní silnici počkají. Stavět by se mělo začít až mezi lety 2017 až 2020.