Když šla před dvěma lety Iveta Miturová nakoupit do jednoho z hodonínských supermarketů, k pokladně dorazila bez peněženky. Mezi regály ji totiž okradli zloději. Ti své finty neustále mění a zlepšují. Tento týden tak okradli nepozorné nakupující přímo u aut. Jak upozorňuje policie, vybírají si především ženy.Svědčí o tom i poslední případy, ke kterým došlo ve středu na parkovišti u obchodních domů v Kyjově a Veselí nad Moravou. „Zloděj využil nepozornosti sedmačtyřicetileté ženy a v momentě, kdy ukládala nákup do kufru auta, jí z nákupního vozíku sebral kabelku. Kromě mobilního telefonu v ní měla i peněženku s platební kartou a osobními doklady. Škoda dosáhla tří tisíc korun," přiblížil veselský případ hodonínský policejní mluvčí Petr Zámečník s tím, že obdobně úřadovali zloději o tři hodiny později také v Kyjově.
Zloděj si počkal, až šla jednatřicetiletá žena vrátit nákupní vozík, vnikl do jejího nezamčeného auta a z předního sedadla jí ukradl kabelku.
I tentokrát si okradená vyčíslila škodu na tři tisíce korun. Stejně jako její předchůdkyně přišla o mobil, peněženku s doklady a platební kartou. „Policisté po pachatelích pátrají a nevylučují, že jde o stejné lidi," doplnil Zámečník.
Podle něj je tento typ krádeží poměrně častý. Většinou jej ale zloději používají ve větších městech. „Letos jde zatím o první dva případy tohoto typu provedení. V minulosti jsme je však již několikrát zaznamenali," zavzpomínal mluvčí.
Ten připomíná, že se finty zlodějů liší. Do regionu totiž mohou přijet různé skupiny, které někoho okradou a vrátí se třeba až za půl roku. Důkazem toho, že se způsob okrádání lidí u obchodních domů liší, je hodonínský případ z března loňského roku.
Zloděj přikrčený za autem čekal, až majitel auta odjede vrátit vozík. Předtím, než zmáčkl tlačítko centrálního zamykání, pootevřel dveře vozu. „Právě pootevřené dveře posloužily jako vstup do auta," popsal situaci mluvčí. Majitelku vozu tehdy stála nepozornost sedmnáct tisíc korun.
Dříve zloději působili uvnitř nákupních center. „Byli dva, muž a žena. On mi popojel s vozíkem, a než jsem se nadála, byla jsem bez peněženky. Zloděj byl dokonce tak šikovný, že mi kabelku i zapnul. Žena mu pak řekla, že si spletl vozík a že ten, který tlačí, není jeho. Pak zmizeli mezi regály," připomenula Miturová historku, která ji stála čtyři tisíce korun.
O peněženku ale přišla dvakrát. „Policie mi slíbila, že se ozve, i když nikoho nenajde, ale už nezavolali," povzdechla si. Po této zkušenosti je ale na své peníze opatrnější. Peněženku si dává do tašky, kterou nosí na prsou.
To Zdena Umscheidtová z Hodonína vyráží do nákupních center bez peněženky i kabelky. „Peníze nosím v kapse, jak z bezpečnostních důvodů, tak i proto, že je pro mě kabelka nepohodlná," vysvětlila Umscheidtová.
Problém neřeší jen zákazníci, ale i sami obchodníci. Podle mluvčího Kauflandu Michaela Šperla mají zaměstnanci firmy i najaté bezpečnostní služby povinnost zákazníkům pomáhat. „Pokud zjistí nějaký problém, kontaktují městskou, případně státní policii. Je ale nutné, aby byli zákazníci opatrní a na své věci si při nákupu i při ukládání zboží dávali pozor," řekl Šperl.
Zlodějům nyní za trestný čin krádeže hrozí až dva roky strávené za mřížemi.