Místo nadšení je ale znát na pravém břehu řeky Moravy spíše ostražitý postoj. „Nákladní překladiště kontejnerů na více než stovce hektarů bude obrovským zásahem do krajiny v blízkosti lužních lesů a archeologických a historických památek,“ upozornil za ekologický spolek Děti Země předseda Miroslav Patrik. Ty kvůli záměru už zaslaly vyjádření se šestnácti požadavky na Okresní úřad ve Skalici. Děti Země se obávají velkého záboru kvalitní půdy, k zásahů do biotopů různých druhů živočichů, do krajinného rázu či světelnému smogu.

O záměru jednali také hodonínští radní. Zejména kvůli možnému nárůstu kamionové dopravy ve městě. „Chceme, aby úřady posoudily přeshraniční vlivy záměru na životní prostředí,“ řekl hodonínský místostarosta Ladislav Ambrozek.

Plán překladiště u Holíč.Zdroj: MLCSe stavbou celého areálu se má podle plánu investora začít už za dva roky. Hotový by měl být v roce 2025. Logistické centrum má být koncovým i výchozím bodem kapacitní trasy mezi Dálným východem a střední Evropou. Zboží se má přepravovat především po vodě s využití černomořského přístavu Constanta. V první etapě se ale u Holíče počítá zejména s překladištěm kontejnerů na železnici a také kamiony. Následný rozvoz má směřovat zejména na západní Slovensko, východní a střední část České republiky a Polsko.

V logistickém areálu má být mimo jiné pětice překládkových kolejí. „Infrastruktura MLC Holíč byla navržená na cílový výkon 1 milion TEU (kontejnerů, pozn. red.) zmanipulovaných za rok,“ stojí oznámení o záměru úřadům. V první etapě investor počítá s tím, že železnice bude nahrazovat vodní dopravu mezi rumunským přístavem a Holíčem. Odtud by měly projíždět soupravy o délce až 580 metrů především směrem na Hodonín, Břeclav a Kúty. Napojení nového komplexu počítá také se změnami v automobilové dopravě a také s obchvatem Holíče. Podle informací z posledního zastupitelstva města Holíč však slovenský stát zahájením stavby obchvatu minimálně v příštím roce nezačne.

Logistický areál má zaměstnat ve dvou směnách až tři sta lidí, dalších dvě stě pak zbytek logistického areálu. Za záměrem stojí projektová firma MLC Holíč, kterou vlastní evropská společnost DOE Europe. S ní má uzavřené od roku 2017 memorandum o spolupráci město Holíč. „Trvali jsme, aby firma měla sídlo tu,“ uvedl na posledním městském zastupitelstvu primátor Holíče Zdenko Čambal. Podobné memorandum má evropská společnost uzavřené i s Hodonínem, a to už od roku 2015. V místní části Nesyt ale i po více než pěti letech místo obrovského překladiště zůstávají jen pole. Nyní totiž společnost preferuje umístění logistického terminálu v lokalitě u Holíče. V budoucnu i tam počítá s využitím lodní dopravy, tedy i s přístavem pro nákladní lodě.(pt)

Překladiště Holíč

Kde: západně od slovenského města Holíč, stovky metrů od hranic Jihomoravského kraje a Hodonínska

Účel: logistický a průmyslový areál s využitím železnice

Pracovníků: až 500

Roční výkon: až milion přeložených kontejnerů

Zahájení stavby: závěr roku 2022