Podle starosty Hodonína Milana Lúčky je výstavba rozdělená na dvě hlavní etapy. „První je samostatné překladiště, což je soukromá investice. V druhé etapě je vodní cesta, k čemuž už ale musí přistoupit vlastník vodní cesty stát," informoval Lúčka.

Ten má o budoucnosti překladiště jednat se zmocněncem společnosti DOE Europe, která projekt připravuje. „Sejdeme se tento týden," vzkázal zástupce firmy Jan Vlček.

Starosta potvrdil, že hlavní zájem je, aby překladiště vyrostlo co nejdříve. „Vodní cesta podle společnosti v první fázi není zapotřebí, využije se železnice a tranzitní doprava," přiblížil starosta s tím, že firma počítá s tím, že by byl terminál hotový do pěti let.

Na ten ale potřebuje kromě napojení na železniční trať Břeclav Přerov také nový obchvat Hodonína, z něhož by měly kamióny sjíždět k terminálu. Podle Ředitelství silnic a dálnic ČR další přípravě této stavby za půldruhé miliardy korun brání jeho nedostatečný ekonomický přínos. Na letošek tak má naplánované jen zjištění hustoty dopravy na průtahu městem na mezistátní silnici na Slovensko.

terminál Nesyt?uzel: lodní, železniční a silniční dopravy
pozemky: nejsou vykoupené, není změněný územní plán
silnice: chybí obchvat města po I/51 (příprava stojí)
nákladní lodě: chybí dostatek vody v řece Moravě
kanál: ve stadiu přípravy studie uskutečnitelnosti

Zato vodní část překladiště oživila návštěva čínského prezidenta v Česku. Při ní totiž zástupci DOE Europe, tedy iniciátora hodonínského terminálu, podepsali dohodu s čínskou státní společností Sino Hydro o výstavbě kanálu Dunaj-Odra-Labe, Dunaj, konkrétně analytickou část projektu. Jeho první fází by měl být právě úsek Dunaj Hodonín. Nákladní lodě se tady mají plavit nejenom po řece Moravě, ale také nově vyhloubeným koridorem.

Dál by měl megalomanský projekt směřovat na sever ke splavnění Odry. „V těchto dnech jsme dokončili výběrové řízení pro konsorcium, které dnes chystá studii uskutečnitelnosti pro kanál Dunaj-Odra-Labe. Rádi bychom zvážili, zda-li je to ekonomicky výhodné, abychom se mohli s projektem posunout dál," řekl minulý týden při jednání s polskou stranou ministr dopravy za ANO Dan Ťok.

Velkým podporovatelem nové vodní cesty je i český prezident Miloš Zeman. Kromě hospodárnosti ale oponenti kanálu poukazují na jeho ekologickou stopu.

„Monstrózní Zemanův kanál by spolkl stovky miliard korun. Ekonomicky se nemůže vyplatit. Příprava zabere tři desetiletí. Poškozeno nebo zničeno by bylo na sedmnáct chráněných území," upozornil mluvčí Strany zelených Jan Žáček. Plavební cestu vidí jako hrozbu také veselská ekoložka a nositelka Ceny Josefa Vavrouška pro přínos zdravému životnímu prostředí Ivana Jongepierová. Podle ní by stavba narušila nejen ptačí oblast v Bzenecké Doubravě a Strážnickém Pomoraví, ale přírodu v celém Dolnomoravském úvalu.