Na přezutí se ale už leckde touto dobou čeká i čtrnáct dnů. „Momentálně máme na týden dopředu plno. Zákazníci to vědí, proto se objednávají i dva týdny dopředu," řekl vedoucí prodejny Pneu plus Veselí nad Moravou Roland Rusňák.

Kompletní přezutí tam i s umytím kol řidiče vyjde na 737 korun. Někteří si nechávají srovnat i geometrii kol, tu je ale nutné si také objednat dopředu.

Na druhé straně v Pneuservisu – autoservisu Štipčák v Dubňanech jsou schopní přezout auto i druhý den po objednání. „Ještě máme volná místa. Cena se odvíjí od toho, zda má auto plechové, nebo hliníkové disky, a od jejich velikosti," informovala za servis Jana Fridrichová.

Podobnou čekací lhůtu mohou řidiči očekávat také v Xcar centrum Kyjov. „Máme hodně práce, ale plánujeme si ji, takže jsme schopní auto přezout na druhý den od objednávky," uvedl za servis Robert Půček.

Auto musí mít zimní obutí podle zákona povinně od prvního listopadu do jednatřicátého března. Má to ovšem i další podmínky. „Když jsou námrazy a sníh, je přímá povinnost přejít na hrubší vzorek. Někdy je ale listopad ještě teplý a toto obutí by bylo k ničemu, záleží na klimatických podmínkách," upřesnil krajský koordinátor z BESIP Pavel Čížek. Pokud však řidič neplánuje přes zimu jezdit, je nesmysl, aby si zimní variantu pořizoval.

Nutnost zimních pneumatik platí na všech typech silnic. „Pokud člověk za volantem zimní obutí nemá, může na místě dostat pokutu až dva tisíce korun," upozornil policejní mluvčí Petr Zámečník.

Jestliže by další jízdou na nevyhovujícím vzorku mělo dojít k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, jsou policisté oprávnění zakázat řidiči pokračovat v jízdě.

V tomto období pořádá policie ve spolupráci s BESIP preventivní akce pro řidiče. „Upozorňujeme je na výměnu pneumatik a dále chodce na povinnost mít na oděvu reflexivní prvky," pokračoval Čížek. Nehody způsobené špatným přezutím spadají do kategorie nepřizpůsobení provozu a podmínkám, proto nelze přesně zjistit, kolik havárií ve skutečnosti nedbalost řidičů způsobila.

Podle Čížka existuje přímá souvislost s prodloužením brzdné dráhy, a tudíž vyšší pravděpodobností do něčeho nebo někoho narazit. Prudké zabrzdění nemusí být vina řidiče, ale třeba reakce na jezdce před ním nebo vběhnutí zvěře na silnici. „Následkem je právě prodloužení brzdné dráhy nebo smyk. Doporučuji zimní pneumatiky s kvalitním dezénem," uzavřel Čížek.