Kousek od státních hranic tak bylo ještě v druhé polovině letošní listopadu k vidění BMW s německou státní poznávací značkou. Ta navíc odkazovala na hesenské městečko Erbach, které je od Hodonína vzdálené více než sedm set kilometrů, tedy zhruba osm hodin cesty. "Bylo odtaženo oprávněnou osobou. Jelikož se jedná o neuzavřený případ, ve které dále probíhá šetření, nelze sdělovat bližší informace," přibližuje osud zahraniční vozu mluvčí republikové policie Petr Vala.

BMW z Německa sice z Bratislavské ulice v Hodoníně zmizelo. Avšak téměř na stejném místě v blízkosti současných hraničních kontrol ho nahradil zasněžený Volkswagen Passat. Zajímavý ale není motorem TDi, ale především tím, že podrobnosti z SPZ tentokrát zavedou za majitelem vozu do Francie do departementu Moselle. Tedy do regionu vzdáleného od Hodonína více než devět set kilometrů s desetihodinovým dojezdem na Slovácko.

„Máme nejen problémy s vozidly z cizích zemí jako příhraniční město, ale zejména s auty, o která jejich majitelé nejeví zájem,“ uvádí mluvčí hodonínské radnice Petra Kotásková.

Jak se shodl šéf zdejších strážníků Jindřich Vašíček spolu s referentem odpadového hospodářství spadající pod městský odbor právní a majetku Pavlem Foltýnem, je vystopování vlastníků cizích aut velice komplikované až neřešitelným problémem. „Jednak je problém vylustrovat německé nebo slovenské vozidlo, a jednak je problematické zkontaktovat majitele, což je pak téměř neřešitelné,“ nastiňuje náročné hledání ředitel městské policie. Hodonínští se tak na svém území setkali z odstavenými auty nejen z Německa či Francie, ale dříve i z Maďarska nebo Ukrajiny.

Hodonínští využívají jednodušší řešení

Pro takové případy pak Hodonínští využívají svým způsobem jednodušší řešení, které jim nabízí český zákon. Na úřední desku města vyvěsí pro neznámého adresáta výzvu k odstranění odstaveného vozidla. „To je jeho provozovatel povinen odstranit do jednoho měsíce od zveřejnění této výzvy,“ stojí pak na úřední desce města.

Po této listopadové výzvě tak zmizela například z parkoviště u finančního úřadu stříbrná Mazda, tentokrát se slovenskou SPZ. Provozovatel má měsíc na to, aby auto z místa odstranil. Pokud svou povinnost nesplní, tak se vystavuje až stotisícové pokutě a také úhradě nákladů za odstranění auta. Tomu tak hrozí poslední cesta, tedy směr vrakoviště. „Několik slovenských aut jsme už odtahovali, ale v naprosté většině takto řešíme vozidla z České republiky,“ porovnává Vašíček.

Radnice v Kyjově je mezi elitou národních kulturních památek České republiky.
Renesanční radnice v Kyjově se dostává mezi národní kulturní památky

Kvůli odstranění tak hodonínská městská policie prověřovala v roce 2022 celkem dvaasedmdesát aut, letos se počet vozidel v této statistice vyšplhal už na jednadevadesát. „Většinu z nich se podařilo odstranit po domluvě s majitelem. Z minulého roku zůstává nedořešený vrak Felicie v Očovské ulici, kde nadále pokračuje dědické řízení,“ přibližuje mluvčí radnice.

Jak dále připomíná, tam, kde selže domluva a dobrá vůle, nastupuje zákon. „Město vyzvalo prozatím čtyřiadvacet majitelů k odstranění vozidel. Na základě těchto výzev bylo předáno k ekologické likvidaci čtrnáct,“ vyčísluje Kotásková.

Nárůst počtu aut k odstranění ředitel strážníků vysvětluje především zvýšenou kontrolou v ulicích a velmi precizní prací zmiňovaného úředníka Pavla Foltýna, který se zabývá také právě výzvami k odstranění odstavených vozů. Ještě před výzvou bývá ale nejčastějším řešením domluva.

Došlo i na ekologické likvidace

„Když při lustraci odstaveného vozidla zjistíme, že jsou majiteli Hodoňáci, tak se snažíme je kontaktovat a donutit je k tomu, aby svá vozidla dobrovolně z daného pozemku nebo parkoviště sami odtáhli. Pokud je už ve velice špatném stavu, tak jim nabízíme, že jim domluvíme i odtah zdarma s tím, že mu ještě na vrakovišti vystaví kartu o ekologické likvidaci. Lidi pak nemají zbytečné problémy kvůli neplacení pojistky,“ vysvětluje ředitel strážníků.

Kromě míst u vjezdu do Hodonína ze Slovenska si ale někteří řidiči letos oblíbili pro dlouhodobější odstavení osobních vozů také Okružní ulici na okraji sídliště Jihovýchod. „Tady bylo řešeno hned několik vozidel a došlo i na ekologické likvidace. Avšak již za dva měsíce po očistě této lokality se zde nacházelo dalších osm vozidel bez technické kontroly či zjevně nepojízdných, která zde původně nebyla,“ upozorňuje mluvčí městského úřadu.

Zdroj: Deník/Petr Turek a se svolením MěÚ

Některá tady nově odstavená auta měla i dva roky propadlé potvrzení o technické kontrole. Na autovraky ale nemají spadeno jen strážníci či úředníci, ale také všímaví obyvatelé města, kteří informují městskou policii o dlouhodobě odstavených autech, která blokují parkovací místa. „Jejich oznámeními se zabýváme samozřejmě taky,“ doplňuje Vašíček. Chystanou novinkou je pak podle informací z úřadu to, že výzva k odstranění odstaveného vozidla se bude nově vylepovat i konkrétní problémový vůz.