„Základem přístaviště je oblouk pevného mola o délce téměř sto dvacet metrů. Kolmo k němu jsou upevněny plovoucí výložníky, které poskytnou prostor pro vyvazování deseti lodí do délky přibližně deseti metrů a čtyř lodí do délky osmi metrů,“ uvedl za zhotovitele Petr Buchta, ředitel společnosti Inženýrské dopravní stavby Olomouc.

Ty mimo jiné nedávno rozšířily a modernizovaly i přístaviště ve Veselí nad Moravou, a to do podoby současného přístavu.

Ve Strážnici ze zarostlé břehu obratiště vytvořily navíc i odpočinkovou zónu s dvojicí schodišť. Součástí novinky je také bezbariérová rampa. Na novém přístavišti jsou dále osazeny čtyři odběrné sloupky pro připojení plavidel na elektřinu a pitnou vodu. „Kapacita se tady rozšířila celkem na čtyřiadvacet lodí,“ shrnul při pátečním slavnostním otevření ministr dopravy Martin Kupka.

Jde o zakázku republikového Ředitelství vodních cest za osmatřicet milionů korun, kterou financuje Státní fond dopravní infrastruktury. „Na stavbu přístaviště navazuje úprava těsného okolí hlavní budovy skanzenu včetně vybudování nového vstupu do skanzenu v podobě turniketů se zázemím,“ sdělil ředitel Národního ústavu lidové kultury Martin Šimša.

Jak doplnil strážnický starosta Risto Ljasovský, město v návaznosti na stavbu přístaviště navýší parkovací kapacity. „Vybuduje přístupové komunikace, veřejné osvětlení a vybaví prostor mobiliářem,“ dodal starosta.

Slavnostní otevření rozšířeného a moderního přístaviště ve Strážnici spolu s novým vstupem do skanzenu. | Video: Deník/Petr Turek

Tím ale novinky na Baťově kanálu nekončí, Ředitelství vodní cest už na poslední červnový den chystá podpis smlouvy se zhotovitelem na stavbu nové plavební komory Rohatec, která mimo jiné umožní lodím na jihu Baťova kanálu vplout do řeky Moravy a následně se dostat do přístavišť v Rohatci či Hodoníně.