Projekt má spojit lodní, železniční a silniční dopravu a dát práci více než tisícovce lidí. Někteří jej však označují za chiméru či utopii. „Je to fantasmagorie, stejně jako kanál Dunaj-Odra-Labe. V tomto případě se jedná o nebezpečnou hru s lidskou blbostí. Jde o to získat peníze na cokoliv," myslí si generální ředitel společnosti Metrans, jednoho z největších operátorů kombinované dopravy ve středovýchodní Evropě, Jiří Samek.

Odkázal přitom na vládní slib milionu překládaných kontejnerů na terminálu v Bohumíně, který iniciátoři ambiciózně plánovali na přelomu století. Dodnes tam nic nestojí.

Na další sporný bod záměru upozornil vedoucí redaktor Železničního magazínu Petr Kadeřávek. Problém by podle něj mohla být nedaleká konkurence, a to již existující přístav v Bratislavě. „V případě využití říční dopravy pro region jižní Moravy nemůže být hodonínská alternativa ekonomicky životaschopná," tvrdí Kadeřávek.

Obtíž představuje také obchvat Hodonína, s jehož výstavbou stát zatím nepočítá. Firma totiž mimo jiné od něj své plány pro silniční přepravu odvozuje. O stavu obchvatu dokonce minulý týden hejtman Michal Hašek jednal s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Janem Kroupou.

V obslužnosti nové centrum počítá také se splavněním Moravy pod Hodonínem, což by znamenalo i úpravu jezů. Ty ale Ředitelství vodních cest ČR ani ministerstvo dopravy neplánuje. „Prověřované jsou podmínky pro prodloužení splavnosti pro rekreační lodě parametrů Baťova kanálu z Hodonína do Mikulčic, které by zvýšení jezu vyžadovalo. Tam jsou práce na úrovni vyhledávací studie a jejich uskutečnění do roku 2020 je nereálné," uvedl mluvčí ředitelství vodních cest Jan Bukovský. Řešení by ale podle něj nebylo v rozporu s možným splavněním pro velké nákladní lodě. Resort plánuje v blízké době zadat studii proveditelnosti propojení Dunaje, Odry a Labe, která se bude zabývat i úsekem od Hodonína k Dunaji.

Hodonínská radnice se v memorandu zavázala, že společně s firmou připraví žádost na ministerstvo obchodu a průmyslu, aby v katastru města vyhlásilo Strategicky významnou průmyslovou zónu pro Českou republiku. „Jelikož investor dosud nepředložil ministerstvu svůj projekt, je předčasné způsoby podpory nyní detailněji rozvádět," uvedl mluvčí ministerstva František Kotrba. Zároveň doplnil, že resort průmyslu a obchodu projekty tohoto typu vítá a obzvlášť v regionech, které se dlouhodobě potýkají s vyšší mírou nezaměstnanosti. „Až investor svůj projekt předloží, může se spolehnout, že se jím bude naše ministerstvo velmi vážně zabývat," dodal Kotrba.