Sudoměřice letos téměř dokončily cyklostezku k přístavišti u Výklopníku, teď mají další plány na zkvalitnění služeb pro turisty i jejich vyšší bezpečnost. „K technické památce nyní vedou dvě cesty. První je přes silniční most. Pro cyklisty však není úplně bezpečná a navíc je pro ně zajížďkou. Druhá cesta, ta od obce, cyklisty dovede na hráz k vodě. Aby se ale v tomto případě dostali na druhou stranu k přístavu, mají jedinou možnost. Musí přejít železniční most," uvedl k situaci ředitel Baťova kanálu Vojtěch Bártek.

Zákaz

Na druhou variantu však mohou turisté i cyklisté zrovna zapomenout. „Chůze po trati i drážních mostech je zákonem zakázaná a životu nebezpečná," připomněl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

I proto v Sudoměřicích uvažují nad dvěma možnostmi, jak vše vyřešit. „Rozhodli jsme se, že od začátku další turistické sezony, tedy přibližně od dubna příštího roku, zkusíme zajistit převozníka nebo převoznictví," uvedl starosta Sudoměřic Stanislav Tomšej. Zároveň také dodal, že obec do budoucna uvažuje nad stavbou mostu přes unikátní vodní cestu. „Chystáme se připravit projekty, zkusíme sehnat peníze z různých stran. Odhadujeme, že stavba vyjde na tři miliony korun. Je to ale pro nás podstatné," řekl Tomšej.

Názory na oba nápady se však různí. Pro provozovatele přístaviště u Výklopníku Zdeňka Fojtíka je lepší variantou postavit most. „Převoz by byl sice zajímavý, je však časově náročný. Navíc člověk, který by takto lidi přes vodu přepravoval, by musel projít různými kurzy. Proto je tato alternativa náročnější. Nějak se ale stávající situace vyřešit musí," zamyslel se Fojtík.

Podle Bártka je zase verze přívozu u Sudoměřic jednodušším, levnějším i atraktivnějším řešením.

„Baťův kanál je v těchto místech rozšířený, musela by se držet podjezdná výška. Podle mého odhadu by v případě mostu šlo o velkou investici a nedovedu si dost dobře představit, z jakých peněz by se postavil," nastínil Bártek.

Jak také upozornil, příliš levnou záležitostí nebude ani plánovaný přívoz. V Sudoměřicích by navíc byl úplně první na unikátní vodní cestě, musela by se proto pořídit speciální loď na převážení lidí a kol. Zatím totiž taková chybí. „Na kolik peněz vyjde, je nyní velmi těžké odhadnout. Řádově však půjde o statisíce korun," sdělil Bártek.