Jejich vlastník, dobrovolný svazek obcí Mutěnka sdružující Dubňany, Kyjov, Mutěnice a Svatobořice
-Mistřín, je nabízí kupcům až do konce října. „Záměr jsme vyhlásili proto, že se objevili zájemci o koupi. Pokud se nám budovy podaří prodat, získané peníze dáme na údržbu cyklostezky Mutěnka," řekl předseda svazku a mutěnický starosta Dušan Horák s tím, že v objektech může vzniknout například muzeum, restaurace nebo penzion.

Zatím ale nabídky na budovy, které sdružení koupilo od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), nepřišly. Jejich součástí kromě nabízené ceny má být i stručný popis podnikatelského záměru.

Menší z obou staveb, více než sto let starou výpravní budovu svatobořického nádraží, nabízí svazek za minimálně čtyři sta tisíc korun. Ta obsahuje mimo jiné jeden samostatný byt, čekárnu či prodejnu lístků. „Je v zajímavé lokalitě s dostatečným místem na parkování. A je nevyužitá. Vysloveně se nabízí možnost výstavby občerstvení a malé muzejní expozice jako připomínky na zašlou slávu tratě, která odvozila mnoho generací a tisíce tun nákladu po svých kolejích," uvedl železniční nadšenec a průvodce expozicí Stavědlo Milan Řihánek

Zároveň upozornil, že budova doslova chátrá před očima. „Rozbitými okny dovnitř prší a hromadí se tam odpad. Je obrovská škoda, když cyklisty oblíbená trasa nevyužívá svůj velký potenciál a nechá je vlastně jen projíždět sem a tam," posteskl si.

Podobná je i situace trojnásobně většího dubňanského nádraží, které se nachází v místní části Jarohněvice. To nabízí dokonce tři byty, 
z nichž jeden je pronajatý. 
V tomto případě požaduje svazek za prodávaný majetek minimálně milion dvě stě tisíc korun. Také tato budova je podle informací ze zveřejněného záměru stará více než sto let a přístavba pak vznikla v několika etapách.

Nevýhodou tohoto železničního areálu je jeho odlehlost od městské zástavby. Železnice měla původně vést blízko Dolního konce. „Tehdejší starosta při jednání komise prohlásil, že si to obec nepřeje, protože se formani obávají konkurence dráhy při přepravě uhlí," napsala v dějinách Dubňan pedagožka Marie Nečasová.

Nádraží tak nakonec skončilo až v Jarohněvicích. V roce 1902 od něj zřídili vlečku. „K hornické jámě Rudolf, která se nacházela v prostoru konzervárny a sloužila také sklárně," doplnila Nečasová. Dráhu podle ní využívala při honech pod rybníkem i pozdější oběť sarajevského atentátu, následník rakousko-
-uherského i českého trůnu Ferdinand d´Este a s ním i německý císař Vilém. Koleje mezi Mutěnicemi a Kyjovem začala pokládat od roku 1899 společnost pro stavbu železnic a provoz. Podle informací od Klubu přátel lokálek se v roce 1929 dostala do rukou státu.

Osobní doprava na ní skončila v roce 2004 a pět let později byla úředně zrušená. I když se k petici na záchranu této železnice přidalo více než tisíc lidí, její vlastník přistoupil na začátku roku 2012 k likvidaci. Ještě téhož roku svazek Mutěnka na jejím těle zprovoznil čtrnáct kilometrů dlouhou cyklostezku.