Ministr životního prostředí Martin Bursík navrhl starostům Jihomoravského a Zlínského kraje změnit stávající trasu R55. Důvodem je hrozba žaloby Evropské komise. Starosty i zástupce dotčených obcí a měst tím vyděsil. Jeho návrh jednohlasně odmítli.

Bursík svolal jednání na pátek devětadvacátého února do Uherského Hradiště. „Přijel jsem s nabídkou jasného řešení. Cílem je najít takovou trasu R55, která nepoškodí ptačí oblast. Ale ani neohrozí výstavbu v plánovaném termínu roku 2014 anebo alespoň zahájení stavby před koncem 2013 s využitím peněz z evropských zdrojů,“ řekl ministr ze strany Zelených Bursík. Ten nakonec přislíbil, že i přes hrozbu žaloby u Evropského soudního dvora se pokusí současnou variantu obhájit příští týden v Bruselu.

Část rychlostní silnice má vést přes ptačí oblast Bzenecká Doubrava – Strážnické Pomoraví, území chráněné systémem Natura 2000. V chráněné oblasti žije například skřivan lesní a lelek lesní.

Studie ekologů ale umožňuje vést trasu mimo chráněné území. K vyhodnocení, zda je možné postavit ji mimo tuto evropsky chráněnou oblast, však nedošlo. V květnu loňského roku proto poslali ochranáři stížnost Evropské komisi, že nebyly posouzeny jiné trasy.

Ekolog z hnutí Děti Země Miroslav Patrik soudí, že jednání Bursíka se starosty svědčí o závažnosti kauzy, která výstavbu rychlotrasy provází již několik let. „Ministerstvo životního prostředí obhajuje možnost vést silnici přes ptačí oblast tunelem. Tím ale výrazně zasáhne do biotopu ptáků, čímž dojde k oslabení jejich populace,“ varoval Miroslav Patrik.

Oficiální trasa je dlouhá třiapadesát kilometrů a s dvěma krátkýmu tunely má stát kolem čtrnácti miliard korun. Je tedy o sedm kilometrů kratší a o dvě miliardy dražší než zpracovaná studie ochranářů.

Takové tvrzení odmítá strážnický starosta Risto Ljasovský. „Nemůže být levnější, když je delší,“ vyjádřil. Navíc podotýká, že pokud stávající trasu ekologové zpochybní, posune se celý proces na začátek, tedy o patnáct let zpátky. „Rád bych se obchvatu dožil. Pro Strážnici R55 znamená úbytek kamionů minimálně o padesát procent ze současné dopravy městem,“ odhadl starosta.