„Už měří. Jde o zařízení, které může využívat také policie pro odhalování trestní činnosti,“ sdělil strážovický starosta Petr Markus s tím, že radar je zatím ve zkušebním režimu. Důvodem pro jeho instalaci je podle něj zvýšení bezpečnosti na frekventované silnici.

Všimla si ho například Simona Klimková, která tudy s kamarádkou pravidelně projíždí na cestě do práce. „Občas nás tady někdo předjede, i když tudy jezdily padesátkou ještě předtím, než sem radary daly. Navíc tady dříve často stávali a měřili rychlost policisté,“ přiblížila své zkušenosti z průjezdu obcí pod Babím lomem.

Na změření rychlosti si budou muset dát pozor řidiči na silnici I/54 také o deset kilometrů dál, v Žarošicích. „Kamery jsou namontovány a nyní čekáme na oficiální spuštění, nyní je to v testovacím provozu,“ informoval v úterý žarošický starosta Jiří Kacer s tím, že obnovení měření žádali obyvatelé obce kvůli zvýšenému provozu. Ostré spuštění kamer očekávají v Žarošicích v nejbližších dnech.

Tisícová obec už má podepsanou veřejnoprávní smlouvu s Kyjovem, která se týká výkonu a zpracování agendy výstupů z měřiče rychlosti městskou policií. Strážníci měli předtím na starosti mimo město radary s úsekovým měřením rychlosti jen v Žádovicích. Tam neukáznění řidiči dostali loni pokut za půldruhého milionu korun.

Kyjovští strážníci ale zpracovávají data z radarů s registračními značkami aut především v samotném Kyjově, a to v Bohuslavicích a v Brandlově ulici. „Nedovolená rychlost se v průměru pohybujeme mezi šedesáti až pětašedesáti kilometry v hodině,“ sdělil velitel městské policie Lubomír Plachý s tím, že závodníci jedoucí osmdesátkou bývají výjimkami.

Jak uvedl vedoucí radničního odboru organizačního a právního Filip Zdražil, tak nejobvyklejší výše pokuty je pět set korun. Platební morálku mají řidiči v řádném termínu patnácti dnů poměrně dobrou. „Efektivita první výzvy je osmdesát až pětaosmdesát procent,“ přiblížil Zdražil.

Ty, kteří nezaplatí do patnácti dnů, pak čeká správní řízení, kde bývá pokuta vyšší. Do správního řízení se dostávají také řidiči firemních aut, pokud pokutu odmítnou po první výzvě zaplatit jejich zaměstnavatelé.

Za provoz a servis radarů platí obce, které navíc zajišťují údržbu v okolí zařízení. Město Kyjov tak z rozhodnutí zastupitelstva na konci každého kalendářního roku věnuje dané obci finanční dar ve výši sto padesát tisíc korun. „Ten může využít pouze na zajištění bezpečnosti dopravy. Loni to byly jen Žádovice,“ doplnil Zdražil.

Příjmy do rozpočtu města Kyjova ze sankční plateb úsekového měření

- Bohuslavice: 2 miliony korun

- Žarošice: 500 tisíc korun

- Žádovice: 1,5 milionu korun

- Kyjov, Brandlova: 800 tisíc korun


Výzvy k zaplacení pokut na měřených úsecích za rok 2021 v Kyjově

- Bohuslavice: 4 770

- Brandlova: 1 276