Tuto změnu už odsouhlasili městští radní. Konečné slovo budou mít zastupitelé. Poslední změna jízdného u městské dopravy v Hodoníně se uskutečnila prvního dubna roku 2009.

„Důvodem pro rozhodnutí o změně tarifu je nárůst daně z přidané hodnoty od roku 2010 o jedno procento, o čtyři procenta v roce následujícím, tři a půl procenta od roku 2013 a dále předpoklad inflace ve výši asi pěti procent. Stávající zvýšení cen tedy reaguje na trojí zvýšení daně z devíti na sedmnáct a půl procenta,“ vysvětlila důvody zdražení jízdného u městské hromadné dopravy mluvčí hodonínské radnice Petra Kotásková.

Jak dodala, oproti předloženému návrhu firmy Kordis, která spravuje Integrovaný dopravní systém v kraji, doporučila rada města zastupitelstvu ponechat jízdné pro studenty ve věku od patnácti do šestadvaceti let a pro důchodce včetně invalidů na osmi korunách jako doposud.

Podle slov Kotáskové jinak radní dali na doporučení svých krajských kolegů. Ti již šestého června odsouhlasili navýšení cen jízdného, ke kterému dojde od prvního ledna, a pověřili společnost Kordis k přípravě nového tarifu a jeho projednání s městy. Společnost připravila návrh nových cen jízdného v jednotlivých městech a požádala o jeho projednání v příslušných samosprávných orgánech.

Kyjov v pondělí

„Dlouhodobým cílem kraje je nastavit ceny jízdného tak, aby byly pro cestující v celém kraji jednotné, přehledné a pochopitelné. O zdražení jízdného si potom rozhoduje každá radnice samostatně,“ vysvětlila Kotásková. Jak dodala, změna cen tarifů se dotkne i měsíčních, čtvrtletních a ročních předplatních jízdenek.

Kyjovští doporučení kraje teprve v pondělí projednají. Podle místostarosty Antonína Kuchaře ale jízdné zůstane pravděpodobně stejné jako doposud, tedy osm korun za základní jízdenku. „Pokud to nebude nezbytně nutné, tak cenu nezvýšíme,“ uvedl Kuchař.

Další kyjovský radní Pavel Berka (KDU –ČSL) ještě není rozhodnutý, zda pro zdražení zvedne ruku. „Musím si nejprve prostudovat materiály. Bude záležet na ekonomické kalkulaci,“ míní.

Hodonínský starosta Jiří Mráka si přál, aby zůstalo stejné jízdné i v Hodoníně. Ostatní okresní města ale podle něj zdražení schválila. „Zdražení jízdného nám doporučil kraj. Byli bychom nejspíše jediným okresním městem v kraji, který mu nevyhoví,“ sdělil starosta.

Například v sousední Břeclavi stojí základní jízdné osmnáct korun a lidé mohou využít různé slevové karty. I kvůli tomu nechce vedení radnice podle tamního starosty Oldřicha Ryšavého jízdné razantně zvyšovat. „Pokud navýšíme tarif, tak jen mírně, a to v souvislosti se zvýšením DPH. Cena jízdného se u nás zvyšovala v minulých letech dost,“ zdůvodnil Ryšavý.