„Jako každá stará budova, potřebuje i galerie určitou údržbu. Izolace, které tam zřejmě byly, jsou porušené a vlhkostní poměry společně s velkým transportem zapříčiňují to, že se galerie otřásá a praskají části budovy. Proto jsme ji nechali staticky zajistit,“ posteskl si ředitel hodonínské Galerie výtvarného umění Josef Fantura.

Kromě ne příliš dobrého technického stavu galerie, kterou muselo před lety její vedení nechat postahovat lany a zároveň rozšířit a stabilizovat některé nosné pilíře, se stáří budovy odráží i na jejích depozitářích. „Ty mají větší procento vlhkosti, než by měly mít. Tím pádem se v nich vyskytují například plísně. Snažíme se depozitáře odvlhčovat a čistit, přece jen by to ale chtělo udělat generální úpravu nebo vytvořit depozitář zcela nový,“ míní Fantura. Jak vysvětlil, uskladněné obrazy, jejichž počet se neustále zvyšuje, potřebují stálou vlhkost a teplotu.

Nové prostory

Řešením by podle něj bylo postavit novou budovu galerie s novými depozitáři. „Jestli to bude přístavba galerie na zahradě, nějaká nová budova ve městě, která bude opravená pro tento účel či budova, ve které budou moct být aspoň nějaké sbírky nebo sklady technického materiálu, je jedno. Pomůže nám všechno,“ říká.

Podle vedoucího odboru kultury a památkové péče Krajského úřadu Jihomoravského kraje Tomáše Drobné, pod který od roku 2001 hodonínská GVU spadá, se řešení problému kapacit a standardu depozitářů týká všech muzeí, která kraj zřizuje. „O problému uložení sbírek spravovaných galerií víme. Nyní ale není projednávaný a ani předložený žádný konkrétní návrh. Existovala však myšlenka na možnou spolupráci s městem Hodonín v případě, že by získalo nedalekou Redlichovu vilu. To se nestalo a objekt se zboural,“ informoval Drobný.

Fantura však poukázal na fakt, že na vytvoření projektu nejsou peníze. „Zatím máme pouze vyprojektovaný architektonický záměr dostavby galerie,“ sdělil.

Peníze na novou galerijní budovu město Hodonín nejspíš ve svém rozpočtu hned tak nenajde. Podle starostky města Milany Grauové však jsou v městě místa, která by jako depozitář sbírek sloužit mohla.

„Museli bychom se podívat na požadavky a podmínky, které musí depozitář splňovat. Samozřejmě, že město nějaké objekty má. Pokud by to bylo možné a některý z nich by vyhovoval, tak není problém, abychom se domluvili,“ vzkázala Grauová.

Ředitel GVU Hodonín Josef Fantura říká:

Víme co chceme, chybí ale peníze


Hodonín /ROZHOVOR/ - Každým rokem se sbírka hodonínské Galerie výtvarného umění rozrůstá. Její depozitář však není nafukovací. Podle jejího ředitele Josefa Fantury by bylo potřeba postavit nebo získat novou budovu s depozitářem, která by vše vyřešila.


Budova galerie brzy oslaví sto let. Jak starý je samotný depozitář?
Galerie byla postavena jako spolkový dům, který nebyl budovaný jako depozitář. Uložení sbírek do regálů se vytvořilo koncem sedmdesátých let.

Je ukládání sbírek stále stejné?
V dnešní době už je modernější jiné uložení, takzvané sítě na rámech, které jsou posuvné. Na to zde ale není prostor. Je k němu potřeba velké prostranství, které by se tímto způsobem mohlo využít na zasíťování a uložení obrazu tak, že by se vytáhl, aniž by se odřely rámy, aniž by do sebe obrazy narážely a vzájemně se dotýkaly.

Pokud by se peníze na novou budovu našly, co by zůstalo v GVU?
Ideální by bylo starou budovu nainstalovat v historickém duchu, jako exponát. Musel by se opravit celý spodek galerie, ve kterém by se udělal nějaký výstavní prostor tak, jak to bylo za doby první republiky. To by umožnilo vystavení maximálního množství děl a rozšířilo nabídku veřejnosti.

Co by pak bylo možné najít v nové budově?
V nových prostorách bychom chtěli udělat nové studovny, zpřístupnit naši knihovnu, badatelský archív, materiály dobové a současné a také katalogy. Chtěli bychom také vytvořit pracoviště pro práci s dětmi i veřejností. A také určité pracovní dílny, ve kterých bychom mohli vytvořit pracoviště pro odborné pracovníky. Což znamená, že bychom měli konzervátorskou dílnu, restaurátorskou dílnu a také fotoateliér, který by sloužil k dokumentaci a digitalizaci sbírky. To je dnes totiž základním úkolem – digitalizace sbírky a její zpřístupnění na internetu.Rádi bychom také vytvořili vizualizaci a umožnili návštěvníkům virtuální návštěvu galerie s prohlídkou určitých obrazů. To vše chce ale prostor, vybavení.