Podle ředitelky pedagogicko psychologické poradny v Hodoníně Jany Taptičové děti v dnešní době přestávají hrát klasické hry, například míčové. Více času tráví sledováním televizních pořadů nebo hraním počítačových her. „Častěji než dřív mívají pak problémy s motorikou jak hrubou, tak jemnou. Činí jim potíže samostatnost ve všech běžných činnostech, jako jsou oblékání, stolování i zapojení se do skupiny svých vrstevníků. Kvůli pasivnějšímu trávení volného času mají problémy s verbálním vyjadřováním a výslovností," upozornila ředitelka. Na tomto nesprávném vývoji se podílí i rodiče, kteří dětem méně čtou.

Podle hodonínské specialistky je také důvodem odkladů nástupu do školy celková nevyzrálost. Děti se nesoustředí a nejsou motivované ke vzdělávání. „Bývají často i nesamostatné, přecitlivělé a mají problémy s komunikací s dospělou autoritou," doplnila Taptičová s tím, že právě toto musejí učitelky při zápisu vypozorovat.

Sledováním různých dovedností pak poznají, jestli je dítě připravené. Třiadvacet dětí vyzkoušely i učitelky na základní škole v Moravském Písku už v minulém týdnu. O odklad požádali rodiče čtyř z nich. „Při zápisu dítě spolupracuje s jednou učitelkou na všech úkolech. Část jich plní v lavici, další na stanovištích ve třídě. Součástí zápisu je přednes básničky či písničky, rozpoznávání barev, geometrických tvarů, číslic či písmen, počítání prvků," popsala učitelka Jana Ostrezi. Provádí také logopedickou diagnostiku.

zápisy prvňáčků
- Církevní základní škola Veselí nad Moravou: 3. února od 13.00
- Základní školy v Kyjově: 4. a 5. února od 14.00
- Základní školy v Hodoníně: 5. února od 14.00 a 6. února od 9.00

Mezi jednotlivými úkoly si pedagožka s dítětem povídá o jeho zálibách, činnostech ve školce nebo rodině. Podle učitelky je posledním úkolem kresba postavy. „Dítě namaluje konkrétní osobu ze svého okolí, kterou si samo vybere. Ve většině případů kreslí maminku, sourozence, holčičky a často princeznu," uvedla Ostrezi a dodala, že v závěru zápisu každého adepta odmění drobnými dárky.

Podle psycholožky Jany Taptičové by měly učitelky sledovat i oblast jazykových dovedností. „Správná výslovnost a slovní zásoba je důležitá. Dítě by také mělo být schopné odpoutat se od rodičů," doplnila.

Podle ní počet žádostí o posouzení školní zralosti a následně doporučených odkladů kolísá. Od roku 2012 se jejich počet pohybuje okolo čtyři sta padesáti až pětset třiceti žádostí o odklad. Doporučených odkladů je ale ze strany pedagogické poradny o sto méně.

Odložit nástup do školy neplánuje Kateřina Domanská pětiletému synu Matěji. Ten se zapsal na základní školu s připravenou básničkou. „Zavazování tkaniček také trénoval, ale nebylo to potřeba," usmála se maminka.

Ta také s klukem trénovala malování. „Dohlídla jsem, aby měla postava krk a správný počet prstů. Paní učitelka v mikulčické škole po něm chtěla také poznávat barvy a tvary," vyprávěla Domanská s tím, že zápis byl velmi dobře organizačně zvládnutý a pochválila také pedagožky za odmění dětí dárečkem.

„Matěj byl se zápisem spokojený, ale bylo mu líto, že tam byl jen chvilku," dodala Domanská.

V Hodoníně zápisy do škol na uchazeče teprve čekají. V základní škole Očovská přivítají začátkem února nové žáky ve velkém. Připravují zápis ve stylu chytré kmotry lišky, která předškoláky k zápisu zve.

Rodiče musí přinést rodný list dítěte, průkaz zdravotní pojišťovny a občanský průkaz zákonného zástupce.