Po dobu tří měsíců plnili několik úkolů a především vymysleli projekt, jak by mohla v roce 2023 vypadat základní škola, kterou navštěvují a obec, v níž žijí.

Projekty byly různé a podle poroty na vysoké úrovni. „O tom svědčí i to, že absolutní vítěz má jen o jeden jediný bod víc než třída, která skončila jako druhá," řekl člen Sdružení rodičů a přátel školy Antonín Koplík, který s nápadem na vznik projektu MY 2023 přišel.

Vlastní nápady, dobré obrázky, téměř profesionální zpracování a skvělá obhajoba. Tak před vyhlášením absolutního vítěze Koplík zhodnotil projekt žáků 6.B. Právě ti si nakonec odnesli ocenění a první místo. „Nejvíc se nám podařilo asi to, že jsme byli všichni schopní spolupracovat a každý měl na práci nějaký přínos. Trošku jsme se na začátku báli, že to bude těžké. Ale zvládli jsme to a teď se opravdu hodně těšíme na naši cenu," zhodnotila za celou třídu jedna z žaček Zuzana Maradová.

Projekt šesťáků se společně s jedním dalším objeví v knize, jejíž vznik podpoří i obec. Jejím představitelům se líbila řada nápadů, s nimiž děti přišli. „Zejména starší děti měli opravdu dobré tipy na to, co změnit. Jsou to reálné věci, které tu děti chtějí, a navíc se na jejich nápadech dá opravdu stavět. Vymýšlely třeba další plochy na hraní či koupaliště. A zaměřily se i na místa, které v obci nevypadají hezky," zhodnotila práci místostarostka Svatobořic-Mistřína Terezie Čičáková.

Mezi řadou nápadů, které by šly uskutečnit, se objevily i ty méně reálné. Kromě školy ve vesmíru a na jiných netradičních místech, chtějí mít děti ve škole i bazén a z bývalého nádraží cukrárnu. Úspěch však měla i poznámka o tom, že v obci je potřeba více hřbitovů. „Jde vidět, že se do toho žáci jasně opřeli. V projektu radili obci, že musí sehnat investora, odkoupit nějaké pozemky a bazén prostě postavit," řekl se smíchem Koplík.

Schopnost spolupráce překvapila nejen žáky, ale i místostarostku. „Děti na základní škole to většinou neumí. Jsem mile překvapená, že se děti opravdu stmelily a dokázaly se s tím porvat. Když jsem viděla výsledky, hned jsem si říkala, že bude skvělé, když v něčem podobném budeme pokračovat," poznamenala Čičáková.

Ředitele základní školy naopak překvapila kreativita žáků. „To, co všechno dokáží vymyslet a vytvořit. Každý se k tomu postavil úplně jinak, takže to mě překvapilo asi nejvíc. A skvělý byl i obsah prací," zhodnotil ředitel Zbyněk Mašek. Přiznal, že z počátku měl malé pochybnosti o tom, že práce bude náročná. „Přesto jsem dětem věřil a jsem rád, že to zvládly," podotkl Mašek.