Dva miliony a devět set padesát tisíc. Přesně tolik by měla stát rekonstrukce světelné křižovatky ulic Štefánikovy, Velkomoravské a Národní třídy. Živá křižovatka, která bude podle místostarostky Anny Matějkové reagovat pružně na rušný automobilový provoz v centru okresního města, bude díky indukčním smyčkám zafrézovaným do silnice v Hodoníně naprostou novinkou.

„Hlavním důvodem opravy křižovatky je havarijní stav kabelů světelné signalizace. Ten jsme odhalili díky rekonstrukci chodníků,“ uvedla Matějková.

Také vedoucí odboru údržby a investic Jiří Štukavec je přesvědčen, že opravy jsou nutné zejména kvůli nevyhovujícímu technickému stavu kabeláže a staticky nevyhovujících, rezivějících sloupů.

Dosud nerekonstruovaná křižovatka ze sedmdesátých let je podle něho už dávno po své životnosti.

„Dalším důvodem opravy je prevence. Nechceme, aby došlo k situaci, kdy by například během půl roku zastaralé signalizační zařízení přestalo fungovat úplně,“ obává se Štukavec.

Podle jeho soudu je tato křižovatka ale také poměrně nebezpečná, a to zejména ve večerních hodinách. Řidiči jedoucí ve směru do centra po Národní třídě nemají totiž podle něho potřebný rozhled doleva ani doprava a musí si najíždět hodně do středu křižovatky.

Semafory by přitom měly být skutečně na evropské úrovni. „Po ukončení provozní doby křižovatky se ve večerních hodinách ze všech směrů zapne červená. Pokud bude řidič přijíždět rozumnou rychlostí kolem čtyřiceti kilometrů v hodině, křižovatka vyhodnotí, které auto přijíždělo dřív a tomu naskočí zelená. Řidič tak plynule křižovatkou projede,“ vysvělil princip Štukavec.

Mozek křižovatky, takzvaný řadič, zůstane přitom podle něho stávající. Pouze se k němu doplní nový, moderní hardware.

Že je křižovatka nebezpečná ale vůbec nevyplývá z policejních statistik.

„Policie České republiky na této světelné křižovatce i přes její vysokou vytíženost řešila v roce 2009 pouze jednu dopravní nehodu,“ konstatoval policejní mluvčí Petr Zámečník.

Modernizaci, oživení a větší propustnost dopravy si díky plánované rekonstrukci, která započne hned, jakmile klimatické podmínky dovolí, slibuje také místostarostka Matějková.

„Navíc pro slepce, kteří mají své vlastní zařízení, bude na přechodu bezdrátová akustická signalizace,“ popsala další výhody místostarostka. Ta ještě ujistila, že po rekonstrukci křižovatky okamžitě nastoupí firma, která dokončí dodláždění náměstíčka. V plánu je podle Anny Matějkové také rekonstrukce křižovatky Žižkovy a Brněnské ulice.

„Tam totiž nejsou indukční smyčky, takže se stává, že z Brněnské ulice je řada aut a Žižkova je prázdná, ale stále mají červenou,“ vysvětlila Matějková, proč nejspíše v roce 2011 přistoupí město i k opravě této křižovatky.