Čáp bílý, roháč obecný, kuňka ohnivá či bobr evropský. Ale především netopýr černý a netopýr velkouchý. To je jen krátký výčet živočichů, kteří se vyskytují v evropsky významných lokalitách Hodonínská Dúbrava, Očov, Soutok Podluží a ptačí oblasti Soutok Tvrdonicko. Právě těmito oblastmi má vést rozšířený úsek rychlostní silnice R 55 mezi Rohatcem a Břeclaví. Ta se má v budoucnu rozšířit o dva jízdní pruhy. V pondělí dostala silnice zelenou. Její stavba ale závisí na penězích.
Veřejné projednávání posouzení vlivu silnice R 55 na životní prostředí se uskutečnilo v prostorách mikulčického kulturního domu.
„Hodnotili jsme vytipované druhy živočichů, kterých by se mohla úprava silnice dotknout. Nelze říct, že stavba na ně nebude mít žádný vliv, ale ten nebude významně negativní,“ řekl zpracovatel hodnocení Natura 2000 Jiří Bakeš. Přesto si nová silnice, po které budou moct řidiči jezdit až stodvacetikilometrovou rychlostí, vyžádá několik opatření. Ta zásadní se dotknou hlavně ochrany netopýrů. „Navrhli jsme zábrany, které umožní, aby netopýři nenalétávali přímo do silnice, kde by je mohla srazit auta,“ doplnil Bakeš.
Podle zpracovatele dokumentace Tomáše Šikuly si rozšíření silnice vyžádá i stavbu mostu, který zajistí bezpečný přechod větších zvířat. „U mostu přes Olšičku je již nyní naplánovaný biokoridor. V tomto úseku se udělá velký most, který umožní zvěři migrovat,“ vysvětlil Šikula. Rozšíření rychlostní silnice posuzoval i Vladimír Ludvík, který zpracoval takzvanou EIA, tedy posouzení vlivu na životní prostředí.
Podle Ludvíka je mezi nejpodstatnějšími vliv na přírodu, na vodní zdroje a na obyvatelstvo, a to především v hlukové zátěži. „Nejvíc podmínek máme k omezení vlivu hluku. Popsali jsme jednotlivé protihlukové stěny. Zpracovat se musí i podrobná protihluková studie. V rámci EIA jsme předběžně navrhli opatření, která mají hygienické limity hluku splnit,“ uvedl Ludvík s tím, že podstatná je i ochrana krajiny či vod. Veřejného jednání o rozšíření rychlostní silnice R55 do čtyř pruhů se zúčastnil pouze starosta Hrušek a starosta Mikulčic Josef Helešic.
Ten vidí rychlostní silnici jako jednoznačný přínos pro odlehčení dopravy v obci. Ke stavbě měl pouze jednu připomínku. On, stejně jako někteří tamní obyvatelé, mají obavy z toho, jak se stavba silnice dotkne dobývacího prostoru u dolu Mír. „Problém vidím především v jednáních. Bojím se toho, že se potáhnou dlouhou dobu a není jasné, kdo zaplatí staré důlní škody. Navíc se může stát to, že silnice bude v místech dobývacího prostoru sedat, a je potřeba vše zabezpečit tak, aby se takové situaci předešlo,“ uvedl Helešic.
Úsek silnice R 55, o kterém se v Mikulčicích jednalo, má vést od Rohatce, přes Hodonín, Lužice, Mikulčice, Moravskou Novou Ves a Hrušky, až po Břeclav.
Jak na projednávání sdělila Anna Hubáčková za Jihomoravský kraj, stavba neodporuje zásadám územního rozvoje. Na silnici však stále chybí peníze. „Realita je taková, že na tuto investici jednoznačně nejsou peníze,“ uvedl při své návštěvě Hodonína tehdejší ministr dopravy Vít Bárta.