„Opatrně. Každou chvíli pojede vlak. Jezdí od Brna, vždycky o půl," upozorňuje žena u trati v ulici Pod Starou horou v Bohuslavicích u Kyjova.

Přestože ví, v kolik hodin a odkud vlak přes koleje projede, pár minut předtím čtyři kolejnice přechází. S malým dítětem v jedné ruce, s kočárkem ve druhé.

Jde se společně s malým synem podívat za dětmi do školky. A železnici přechází v místě, kde býval přechod, který v místě není už desítky let. Přesto lidé dál míří stejnou cestou. Tou nebezpečnou.

Stejně tak dvaatřicetiletá Veronika z Bohuslavic, která ví, v kolik hodin který vlak pojede. „Samozřejmě že se tudy bojím chodit. Nemám ovšem kudy přejít. Je tu podjezd pouze pro auta. Takže jsem to tady riskla. Dávám si pozor, ale je to hrozné," říká mladá maminka, která za chvíli bude mít kromě malého syna další dítě. „Pak už vůbec nevím, jak tady budu s kočárkem přecházet. Můžu jít sice po silnici, ale tudy je cesta rychlejší. Obcházení by dlouho trvalo," podotýká žena a upozorňuje tak na problém, který trápí většinu obyvatel kyjovských Bohuslavic. Přechod přes trať jim chybí.

Tři mrtví lidé

Vedení kyjovské radnice o problému v Bohuslavicích ví a chce jej řešit. Tím spíše, že místo se stalo osudným už třem lidem, které tam vlak srazil. Poslední tragédie se na místě stala asi před deseti lety. „Vypracovali jsme studii k tomu, abychom mohli přechod obnovit. Chceme dát lidem možnost bezpečně přejít, mít tam semafor a případně závory. Pro cyklisty pak retardéry, které je donutí slézt z kola," přibližuje návrh kyjovský místostarosta Antonín Kuchař.

Představa, jak přechod udělat je jasná. Naráží však u drážního úřadu v Olomouci, který má celou záležitost posoudit. „V místě, kde přechod město chce, mají vlaky už vysokou rychlost. Navíc je asi devadesát metrů od plánovaného přechodu podjezd, který tam vznikl právě při zániku bývalého přechodu," informuje vedoucí stavební oblasti drážního úřadu v Olomouci Vladislav Kalup. Podle něj se podjezd běžně využívá. „Lidé si ovšem pár desítek metrů zajdou. Kvůli tomu raději volí kratší cestu a jdou přes koleje. Přitom podjezd vznikl právě, aby se předcházelo kolizím a tragédiím na kolejích," dodal Kalup.

Podle dalších místních je však cesta podjezdem někdy ještě nebezpečnější než přechod přes koleje. „V podjezdu je to mnohdy daleko horší, a zase mě tam může srazit auto. Když jsem tudy šla s kočárem a dítětem, bylo to hrozné. Nechápu, že tady přechod není. Stačí chodníček a nějaký semafor. Pamatuji si paní, která tu přecházela tak, že se přidržovala kolejnic. Kdyby jel tehdy vlak, dopadlo by to velmi špatně. Šla totiž dost pomalu," vzpomíná Ludmila Alexandrová. Ta využívá přechod pravidelně. Kolejiště přechází i s jízdním kolem. „Samozřejmě mám strach. Ale někudy jít musím," dodává žena, která při přecházení kolejí musela udělat krok zpět. Projížděl totiž osobní vlak.

Místostarosta vysvětluje, proč v podchodu není chodník. „Stačí když trochu více zaprší a místo pod mostem je plné vody," dodává Kuchař.