„Odpoledne byl velký provoz a otec chtěl odbočit do autoservisu. Jenže nakonec jej naboural kamion," přiblížila nehodu tří aut jedna z obyvatelek Šardic. Kamion přitom neměl v obci co dělat. Podle policie šofér nákladního Volva s návěsem nedodržel při jízdě od Hovoran bezpečnou vzdálenost za Fordem Transit. „Řidič fordu brzdil, protože před ním jedoucí Škoda Felicie odbočovala vpravo. Zezadu do dodávky narazil náklaďák a odhodil ji na Škodu Felicii," popsal nehodu hodonínský policejní mluvčí Petr Zámečník.

Tamní situace s nákladní dopravou se nelíbí mnoha místním, a to i přesto, že hned na začátku obce stojí zákazová značka pro auta nad tři a půl tuny. „Kamiony sem stejně vjedou a lidé si pak stěžují. Například v pondělí do obce vjel maďarský řidič s kamionem a nevěděl, jak se má dostat do jedné z firem," popsala zkušenosti šardická starostka Blažena Galiová.

Přitom řidiči kromě komplikací riskují i peněžitý trest. Bez výjimky totiž při porušení zákazové značky hrozí až dvoutisícová pokuta. „Zboží nakládáme, jak potřebujeme. Řidiči vědí, že musí jezdit od Hovoran," řekla Marcela Bláhová z odbytu šardického velkovinařství Neoklas. Náklaďáky se do místních firem dostanou jen s udělenou výjimkou. „Zákaz pro nákladní auta platí v celé obci. O výjimku se musí žádat na kraji," radí starostka.

Na místě propadu silnice momentálně úřaduje státní podnik Diamo, který se specializuje na odstraňování následků po hornické činnosti. „Jsou tam geologové, kteří dělají průzkumné vrty a zjišťují přesné složení," informoval technický pracovník Diama Ivo Tichý s tím, že firma ze Stráže pod Ralskem zatím podnikla tři výzkumné vrty, kterými se dostala do staré štoly. Ta je sice podle technika v dobrém stavu, ale vrtovou kamerou nejdou vidět oblasti vedle štoly. Podle Tichého bude vyhodnocení z vrtů trvat ještě přibližně čtrnáct dnů. Následně se práce chopí projektanti a pak se vypíše výběrové řízení na dodavatele zajišťovacích prací.

„Jelikož jsou v okolí tekuté písky, tak došlo k rozvolnění zeminy. Není to jednoduché a technologie nedovolí nějaké zrychlení. Oprava pak není otázkou jednoho či dvou měsíců," upozornil Tichý s tím, že například jen vytvoření betonové desky, která bude pod silnicí, potrvá měsíc. Teprve pak se na opravu cesty vrhne Správa a údržba silnic. „Abychom mohli dát do pořádku komunikaci, tak zatím čekáme, až Diamo udělá spodek. Mluvilo se zhruba o třech měsících," uvedl vedoucí hodonínské oblasti Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Martin Bedrava.

Problémy osobní a autobusové dopravy po propadu silnice vyřešili v Šardicích za čtrnáct dnů výstavbou panelové cesty. „V té době nefungovaly dvě zastávky. Lidi tak museli chodit z druhého konce vesnice až ke kostelu, kde byla jediná autobusová zastávka," zavzpomínala starostka.