Prvních patnáct minut je pro zákazníka zdarma, náklady hradí město. Službu lze využívat non stop, Deník o ní psal už TADY.

„Na kole samotném se dozvíte, jak si je vypůjčit. Stačí se registrovat u Nextbike, ať už prostřednictvím aplikace, kterou si uživatel stáhne a vyplní základní údaje, nebo prostřednictvím webu. Pak je potřeba spárovat platební metodu, potom je účet aktivní a člověk může vyjet,“ nastínil postup manažer společnosti Nextbike Dan Rambousek.

Bytové domy v Hodoníně.
Byt v Hodoníně za tři a půl milionu? Rodina potřebuje na hypotéku stovky tisíc

Následně zbývá jen načíst QR kód na zadním blatníku, potvrdit odemčení kola v aplikaci. Druhou možností je odemčení kola přes zákaznickou linku. Poté už může jezdec směle šlápnout do pedálů. „Pokud kolo stihnu do patnácti minut vrátit, tak díky podpoře města Hodonín jako uživatel tuto jízdu neplatím, mám ji zdarma,“ upozornil Rambousek.

Od šestnácté minuty půjčující platí osmadvacet korun za hodinu. Celodenní půjčení pak vyjde na tři stovky. K mání je také měsíční či roční předplatné. Povinností je pak vrátit kolo na některou ze třiceti oficiálních stanic.

„Máme to jako pilotní, zkušební provoz na čtrnáct měsíců, abychom otestovali, jak se bude jezdit v jednotlivých obdobích, kdy se mohou vzhledem k zájmu o půjčování také některé stanice měnit,“ vysvětlil hodonínský místostarosta Ondřej Fialík.

Zahájení provozu sdílených kol v Hodoníně přivítaly i kapky deště.Zahájení provozu sdílených kol v Hodoníně přivítaly i kapky deště.Zdroj: Deník/Petr Turek

Jak dále uvedl, firma by měla také zajistit to, že sdílená kola budou ráno na vybraných místech. Nebo naopak, když se jich na určitých místech večer nakupí více, ráno mají být kola zpátky tak, aby se dala opět půjčovat ve všech stanicích.

Podle místostarosty by novinka měla zjednodušit pohyb po městě jak obyvatelům Hodonína, tak jeho návštěvníkům. Zároveň mají sdílená kola umožnit v Hodoníně i zdravý pohyb.

„Snažíme se nabídnout alternativu k automobilové dopravě. Také jde o podporu turismu a cestovního ruchu, turisté tak mají možnost se na město podívat trochu jiným pohledem a zažít jej jinak,“ řekl místostarosta.


Nahrává se anketa ...

Jedna stanice je na náměstí. Další například u zoo, u přístaviště, u hřbitova, u lázní, u nemocnice, u nákupních středisek, u hlavní světelné křižovatky, na pěší zóně nebo na Mírově náměstí či u Rozmarýnku nebo Mariny. „Aktuální polohu zastávek lze získat přímo v aplikaci pro kola. A pokusíme se dát mapku i na webové stránky města,“ přislíbil Fialík.

Na závěr výpůjčky je třeba ve stanici ještě kolo uzamknout mechanismem na zadním kole. Podle zkušeností provozující firmy si sdílená kola půjčují i lidé, kteří mají vlastní bicykly. „Odpadá totiž strach o vlastní kolo. Navíc se spousta výpůjček koná bez plánování, pro zkrácení cesty. Nejvíce cest je ráno do práce a odpoledne z práce, potažmo do školy a ze školy,“ sdělil manažer Nextbiku s tím, že službou sdílených kol pokrývají v České republice čtyřicet měst.

Hodonín je pak třetím v Jihomoravském kraji po Brně a Kuřimi. Předplatné měsíční či roční tak mohou uživatelé využívat i v jiných městech. „Předplatné platí napříč celým Českem,“ dodal Rambousek