Například do nemocnice v Kyjově se městští strážníci vydávají každý týden. Před několika dny museli zklidnit třeba pacienta ze Svatobořic, který byl pod vlivem alkoholu a choval se agresivně.

„Šlo o osobu, se kterou jsme ve styku často,“ říká jeden z kyjovských strážníků. „Tihle lidé odmítají základní lékařské ošetření, napadají sestry slovně a někdy i fyzicky. V takovém případě je ošetřovaného potřeba zpacifikovat.“

Podobné zkušenosti mají také v Hodoníně. Sestra Anna Bušková má za sebou téměř třicetiletou praxi, během které přišla do křížku s agresivním pacientem už několikrát.

„Převážně jde o lidi, kteří zrovna přijedou, takže se s nimi setkáváme na ambulanci. Většinou jsou napití. Je důležité s nimi mluvit,“ přibližuje vyhrocené chvíle ve zdravotnickém zařízení.

Stane se, že někteří dokonce neváhají na personál v bílém oděvu vztáhnout ruku. „Vím o fyzickém útoku, ke kterému došlo v minulosti na interně,“ vzpomíná Bušková na nepříjemný incident. Pokud situace překročí únosnou mez, přichází na řadu zásah strážníků.

I proti vůli

„Jsou případy, kdy nás volá i záchranka,“ říká Jindřich Vašíček, ředitel městských strážníků v okresním městě. „Pokud je potřeba, pomáháme zraněného odvézt rovněž do nemocnice. Mnohdy asistujeme také při samotném ošetření.“

Když se slovní domluva mine účinkem, sáhnou k razantnějším metodám. „Někdy je nutné jít i proti jeho vůli,“ konstatuje Vašíček.

Zdravotníci a lékaři, kteří ke zraněným přijíždějí v sanitce, se s agresivitou setkávají čím dal častěji.

„Třeba ve čtvrtek jsme jeli k muži, který měl poraněnou ruku. Ten verbálně i fyzicky napadal posádku, takže jsme museli požádat strážníky o asistenci,“ řekl za zachranný sbor Jihomoravského kraje Radek Turin. „Četnost podobných událostí je opravdu velká.“

Sprostými nadávkami se prezentují rovněž někteří ze starších lidí, kteří v nemocnici leží delší dobu. „Jejich chování vyplývá ze změny prostředí. Záleží pak na každém pracovníkovi, jak to vezme,“ říká hodonínská zdravotní sestra.

V takových momentech je důležitým faktorem opět komunikace. Umění sester o důvodu pacientovy nevrlosti mluvit. Kvůli tomu prochází ustavičným školením.

„Osobně se vždycky snažím představit si v tom člověku svého příbuzného nebo sama sebe. I když je opilý, může mít ke svému chování nějaký důvod. Důležité je zachovat klid,“ dodává lety prověřená zdravotnice.

I když i ona ale připouští: „Ne vždy je to jednoduché.“