Do konce prázdnin zbývá ještě měsíc a provozovatelé kempů a turistických lákadel už pomalu začínají hodnotit sezonu. Někde jsou spokojení, jinde už nyní hlásí ztráty. Vše ale může ještě změnit počasí.

„Letošní sezona je ještě horší, než ta loňská. Už nyní je to vidět na výsledcích. Špatné počasí lidi k vodě moc netáhne a tady u nás už prší druhým týdnem,“ posteskl si provozovatel autocampu Lučina Libor Říha. Ten už nyní odhaduje, že ztráty budou ještě o třicet procent vyšší, než v loňském roce. Zlepšit by je mohlo jen slunce a teplo, které by lidi k vodě přitáhlo.

O něco lépe je na tom Miroslav Zubalík, který provozuje strážnický kemp. Ten má nyní plno, prázdnotou však zeje koupaliště. „Samozřejmě vše záleží na počasí. Začátek července byl výborný, kdyby takové bylo celé léto, nemůžu si stěžovat. Teď je to volnější. Že bych ale pociťoval málo lidí, tak to ne,“ zamyslel se Zubalík s tím, že kempu má zaplněný solidně. „Není to špatné, ale ani úplně super, že bychom byli úplně plní. Je to běžný průměr, snad lepší než minulý rok,“ zhodnotil dosavadní sezonu Zubalík. Sám ale připustil, že mu v posledních dvou letech ubylo mezi návštěvníky cizinců. Na Slovácko s karavany nejčastěji přijíždějí Holanďané.

„Ti stálí, jsou zde opět. Úbytek ale pociťuji už druhým rokem. Vloni jsem si myslel, že to bylo kvůli mistrovství světa ve fotbale. Proč je jich ale méně i letos nemám tušení,“ krčil rameny Zubalík. Naopak si sezonu pochvaluje ředitel Baťova kanálu Vojtěch Bártek.

Vloni stálo za slabým výdělkem provozovatelů na unikátní vodní cestě především deštivé počasí, povodně a tedy i komáři. Letos už sice také zapršelo, jinak ale počasí zábavě a cestování po vodě přeje.

„Předpokládám, že návštěvnost bude lepší než vloni. Zatím ještě sice nemáme konkrétní čísla, ale troufám si odhadnout, že pokud se počasí nějak dramaticky nezhorší, můžeme se dostat na čísla z roku 2009, kdy na Baťův kanál přijelo sedmdesát tisíc návštěvníků,“ uvedl Bártek.

Jak ale doplnil, druh turistů, kteří na Baťák přijíždějí, se postupně mění. V minulosti byl Baťův kanál i jedním z míst, kam jezdili lidé v rámci předváděcích akcí na prodej hrnců či dek, to se nyní změnilo. „Dělalo to několik set až tisíc lidí ročně. Tito turisté nám vypadli, což může vypadat, jako vysoké číslo, ale tento úbytek nám zvyšuje počet dlouhodobých výpůjček,“ přiblížil Bártek.

Jak vysvětlil, tuto změnu vidí jako výhodu. Čím déle totiž turisté na unikátní vodní cestě a v jejím okolí stráví, tím víc peněz provozovatelům zanechají.