Rtuť teploměru stále připomíná babí léto. Ve skladech silničářů však už obrazně mrzne. Jsou plné posypové soli, písku a drtě. Podle provozního náměstka ředitele Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Milana Macháčka doplňování skladů finišuje. „Část zásob posypového materiálu se navezla už v létě. Soli mají krajští silničáři na skladech zhruba 18,5 tisíce tun. Písku a drtě pak asi 22 tisíc tun,“ uvedl Macháček.

V předchozích letech počítali silničáři na zimní údržbu s necelými dvěma sty miliony korun. Podobnou částku plánují i letos. Málo sněhu a vyšší teploty nakonec letos náklady srazily. Za ušetřené peníze dělníci v regionu opravili silnice. „V kraji zajišťujeme údržbu bezmála čtyř tisíc kilometrů silnic druhé a třetí třídy. A přes čtyři sta kilometrů silnic první třídy,“ upřesnil Macháček.

Příprava na zimu na jižní Moravě
- Silničáři mají v kraji ve skladech 18,5 tisíce tun soli a 22 tisíc tun písku a drtě.
- V předchozích letech počítal Jihomoravský kraj na zimní údržbu silnic s částkou asi 200 milionů. Poslední mírná zima srazila náklady. Za ušetřené peníze opravili dělníci silnice.
- Na území kraje je v současnosti zhruba 115 kilometrů silnic druhé a třetí třídy, které se v zimě neudržují. Jedná se o úseky, kde je minimální provoz.
- Krajským silničářům pomáhají při zimní údržbě také meteostanice kolem cest. Mají jich dvaadvacet.

Problémy se sjízdností mívají v zimě řidiči na výše položených místech. Mezi nejvýše položené oblasti na Blanensku a sousedním Vyškovsku patří okolí Lipovce a nedalekého Krásenska. Než se na tamní silnice druhé a třetí třídy dostane při sněhové kalamitě technika silničářů, chvíli to trvá. „Z mého pohledu se ale situace za poslední léta o poznání zlepšila a silnice z Lipovce na Jedovnice bývá posolená. Sice ne okamžitě, ale je. Je jasné, že hlavní tahy mají přednost,“ řekl Michal Nečas z Lipovce.

Podle krajského koordinátora BESIPu Pavla Čížka, by příchod zimního období neměli motoristé podcenit. „Běžný řidič už mnoho věcí vnímá jako rutinu, je ale třeba myslet na přezutí, a to i přesto, že je nyní tak slunečný listopad. Počasí se může rychle změnit. Na cestách si v zimě musí řidič dávat pozor na mostní konstrukce, nadjezdy či podjezdy, které namrzají. Je potřeba přizpůsobit jízdu a zpomalit,“ poznamenal.

Na zimu a hlavně údržbu chodníků a silnic se připravují i ve městech. Mluvčí Brněnských komunikací Vladimíra Navrátilová řekla, že na zimní údržbu mají v krajském městě vyčleněno až 65 milionů korun. Jedná se o 420 kilometrů silnic po kterých jezdí městská hromadná doprava a výpadovky z Brna. „Posypového materiálu máme dost. Přijímáme ovšem nové řidiče posypových vozů, které zatím máme pokryté jen tak tak,“ doplnila mluvčí.