Mosty nad železničními tratěmi, nad lužickou silnicí i nad městským ramenem řeky Moravy nebo okružní křižovatka nedaleko Písečného rybníku. To vše zůstává léta jen na papíře.
Více než tříkilometrový obchvat, který má umožnit odklon tranzitní kamionové dopravy směřující k hraničnímu přechodu se Slovenskou republikou mimo souvislou městskou zástavbu, se totiž zasouvá do šuplíku. „Z důvodu špatných výsledků ekonomického hodnocení a vysoké nerentability projektu v technicko-ekonomické studii se Závod Brno rozhodl přípravu obchvatu zrušit,“ informovala tento týden mluvčí republikového Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková.
Právě zpracování zmíněné studie pro obchvat, tedy přeložku silnice I/51 mimo zástavbu, bylo výsledkem předchozích jednání s krajem a radnicí.
Jenže ani pomalu houstnoucí doprava, kdy na křižovatce mezi sídlem policie a benzínkou OMV podle dopravního výzkumu z roku 2020 za hodinu projelo 2004 aut, výstavbu nepřiblížila. „Ukončení prací ale není oficiálně potvrzené, komise z ministerstva dopravy ještě chce stanovisko vedení našeho města,“ uvedl vedoucí hodonínského radničního odboru města Dalibor Novák.
Připomněl, že pro stavbu jsou už vykoupené pozemky. Situace na silnici I/51 je stále špatná, na což dlouhodobě upozorňovali městské zastupitele místní formou petice nebo stížností. Přitom zhruba před deseti lety měli silničáři v rukou stavební povolení. Ekonomické vyhodnocení projektu před zahájením tendru, ale pro stavbu nedopadlo dobře. To se nyní zopakovalo.
„Nevyšly ekonomické parametry a vyhodnocení efektivnosti této stavby, byť patří mezi ty velmi dobře připravené i se zajištěním výkupů pozemků. Zelenou získaly stavby typu obchvatu, které mají zřejmě vyšší prioritu při řešení ještě závažnějších problémů pro obyvatele. Hodonínský obchvat se tak zřejmě dostal pod čáru, což ale neznamená, že by měl být záměr ukončený,“ řekl bývalý hodonínský zastupitel a současný člen parlamentního podvýboru pro dopravu Antonín Tesařík.
Předpokládá, že hlavní překážkou pro výstavbu obchvatu je to, že se jeho předpokládaná cena ze tři čtvrtě miliardy téměř zdvojnásobila. „Co vím, tak ministerstvo přijalo dost tvrdé parametry hodnocení pro prioritizaci staveb. Přestože se nyní náš obchvat zřejmě nedostal do dalšího stupně přípravy, budu mu rozhodně věnovat velkou pozornost, narůstají tady totiž intenzity dopravy i s jejich dopady. Obyvatelé města Hodonína tak trpí zátěží polétavých částic, emisí a hlukem z vozidel jedoucích malým obchvatem, který se podařilo prosadit zhruba před dvaceti lety,“ uvedl poslanec.
Koridor pro obchvat zatím zůstává jak v územním plánu Hodonína, tak i v krajských zásadách územního rozvoje. Nejvhodnější doba pro výstavu velkého obchvatu města se ale například podle dlouholetého dopravního policisty Františka Vaďury už propásla. Tou podle něj byly roky před vstupem obou sousedících republik do Evropské unie.
„Předtím v Hodoníně stály kolony kamionů od hranice až ke kasárnám a břeclavské pětapadesátce. Tenkrát to bylo nadějné. Napřed se ale začal stavět nadjezd u Sudoměřic. Pak se zavedl bezcelní styk a kamiony nebylo zapotřebí proclívat. Sudoměřický obchvat tak více méně pozbyl své důležitosti a na hodonínský obchvat už nezbyly peníze,“ shrnul bývalý policista.
Státní silničáři se tak zatím do nového roku zaměřují na opravu stávajícího průtahu. O zakázku na opravu hned prvního mostu na silnici I/51 přihlásilo hned sedm firem s nejnižší nabídkou 13,8 milionu korun. „Předpoklad opravy duben až září 2023,“ doplnila mluvčí silničářů.