„Školáci do připravených mapek zakreslují svou obvyklou cestu do školy a vyznačují místa, kde se necítí bezpečně,“ vysvětlil podstatu Oldřich Staněk, koordinátor programu Na zelenou Nadace Partnerství, která školu ve Vracově podpořila.
Výběr dětí byl několikastupňový. Nejprve své mapky nebezpečných míst zpracoval každý sám. Z těchto map pak vznikly další, které už zohledňovaly názor celých tříd. Nakonec vznikla jedna mapka za celou školu a v ní deset konkrétních křižovatek, kde se děti cítí nejméně bezpečně.
„Zvykli jsme si už, že v mnoha místech nakonec skutečně ke zklidnění dopravy dojde. Mnohdy stačí i méně nákladné opatření, jako je značka nebo retardér,“ řekl Staněk. Podle něj je nutné se dětí ptát, protože vidí své okolí jinak než dospělí. Rozhoduje podle něj i to, že ze své menší výšky mají jiný přehled.
V grantovém programu Na zelenou letos Nadace Partnerství podpořila jedenáct projektů bezpečných cest do škol v šesti krajích ČR. „Školy vedle mapování nebezpečných míst staví také přístřešky na kola, organizují různé soutěže a debaty s dopravní tematikou nebo zpracovávají školní cestovní plány. Snaží se tak dětem vrátit možnost přirozeného, zdravého a hlavně bezpečného pohybu při cestách do školy,“ popsal školní aktivity Staněk.