Například v bzenecké mateřské škole, kterou nyní navštěvuje sto padesát dětí, uvažují o zřízení místa chůvy. Měla by na starosti právě děti mladší tří let. I takové se totiž v tamní mateřince objevují. „Chůva může nastoupit od poloviny příštího roku. Místa pro děti ve školce zatím máme," řekl ředitel Základní a mateřské školy Bzenec Jiří Adamec.

Možnost mít ve školce chůvu umožňuje takzvaná šablona pro školy, kterou vyhlašuje Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání. Chůvy pracují ve školkách na poloviční úvazek a pomáhají pedagogům. Kromě výchovy a výuky dítěte tak například zastávají i přebalování a mytí.

Mateřské školy mohou z této šablony využít ještě asistenta. Ten se zase zaměří na práci s dětmi ohroženými školním neúspěchem, které například pochází ze znevýhodněného prostředí nebo nemají dostatečné rodičovské vedení.

Novela školského zákona má postupně zajistit místa ve školkách pro všechny malé děti. „Od roku 2017 je zavedený nárok na předškolní vzdělávání čtyřletých, od roku 2018 tříletých a díky přijatému pozměňovacímu návrhu od roku 2020 také dvouletých dětí," řekla ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.

V Mateřské škole ve Strážnici nyní přijímají děti asi od dvou a půl roku života. „Máme v současnosti hodně vyrovnanou kapacitu, takže doufám, že změna problémy nezpůsobí. V minulosti jsme nadměrný počet dětí řešili tak, že nám zřizovatel zajistil třídu v Domě dětí a mládeže," přiblížila ředitelka strážnické mateřinky Dagmar Okénková.

Zcela jinou otázkou ale je, jestli by děti ve dvou letech už měly do školky chodit. Hodonínská dětská psycholožka Jana Taptičová vidí v takto brzkém začátku docházky do školky velký problém. Dítě je podle ní z vývojového hlediska připravené na kolektiv až od tří let. „Do té doby potřebuje matku nebo otce. V tomto věku se vytváří základy ve výchově, všechny principy, které potřebujeme do dětí dostat. Ve školce není možný až tak individuální přístup," vysvětlila psycholožka.

S tím souhlasí i matka jedenapůlroční holčičky Sandra Pašková. „Tři roky jsou pro navštěvování školky optimální. Dítě není tak navázané na matku a i pro učitelky je to jednodušší," vyjádřila se Pašková.