Tlačenici bylo možné pozorovat snad jen v obchodě dánského řetězce Jysk.

„Největší zájem je o přikrývky, matračky, ale například i kancelářská křesla,“ shodly se prodavačky obchodu, který prodává zařízení do bytů. Žádaný sortiment nebyl náhodný. Šlo o tři druhy zboží, které zdobily titulní stranu letáku informujícím o výprodeji a až sedmdesátipro­centních slevách. Jak prodavačky doplnily, lidé přicházeli zpravidla velmi dobře informovaní o tom, co je k dostání ve slevě a šli po konkrétních kusech.

To potvrzuje i celorepublikový trend. Podle něj po Vánocích rok od roku roste zájem nakupujících o nábytek. Tento sortiment v povánočních slevách už předčí tradiční oblečení či elektroniku.

Čilý ruch proto panoval i v hodonínském OBI, které se také specializuje kromě jiného na bytové doplňky či nábytek. Mnozí nakupující tam zamířili s kuponem, který rětězec dával před svátky za větší nákup. Kdo jej získal, mohl po Vánocích dostat za další nákup dvacetiprocen­tní slevu.

Jako běžný pak označovaly prodavačky v úterý provoz v prodejnách oblečení či obuvi, ale i elektroniky.„Od rodičů jsem dostala pod stromeček nějaké peníze. Chci ale jen nějaké tričko. Zbytek si nechám na potřebnější výdaje,“ uvedla Martina Plachá nad otočným věšákem s dámskýma tričky.

Ve všeobecné euforii ze slev by ale měli být lidé i obezřetní. Ne každý výhodný nákup musí být skutečně výhodný.„Pravidelně zaznamenáváme případy, kdy deklarovaná sleva vůbec není slevou v tom smyslu, že cena výrobku se u konkrétního produktu vlastně vůbec nesnížila. Sleva je tak pouze fiktivním heslem,“ popsal některé z triků právní poradce dTestu Jan Votočka. Občas podle něj dochází též k tomu, že prodejce na krátký čas zvýší ceny jen proto, aby je pak mohl následně s velkou slávou opět snížit na běžnou úroveň. „Všechny podobné případy však mají znaky klamavé obchodní praktiky a jsou v rozporu se zákonem,“ upozornil Votočka.

Podle něj není přípustné ani to, když se obchodníci snaží prodat zlevněné zboží s tím, že je na něj jen omezená či dokonce žádná záruka.

Kdo má v těchto dnech naopak klid, jsou prodavačky a prodavači obchodů s hračkami. Děti většinou věří na Ježíška a těžko by jim rodiče vysvětlovali, proč dostaly pod stromeček obálku s penězi. Najdou se ale výjimky.„Nakoupili jsme pod stromeček skluzavku naší vnučce. To je snad to poslední, co ještě nemá. Sleva na to nebyla, ale o to nám ani nešlo,“ svěřili se manželé Průchovi, kteří přijeli do Hodonína z Valtic. Na nákup měli čas, protože jejich vnučka trávila svátky na Slovensku a přijede za nimi až nyní.