„Institut vznikl za účelem okamžitého řešení palčivého problému s nepoctivým prodejem na takzvaných předváděcích prodejních akcích a nejen na nich," vysvětlila hodonínská starostka Milana Grauová s tím, že systém má pomoci všude tam, kde dochází ke styku podnikatelů se spotřebiteli. Zejména s rizikovou skupinou, kterou jsou starší lidé. Nejen oni mohou spotřebitelského ombudsmana využít i u spotřebitelských smluv, které se uzavírají například s podomními a pouličními prodejci a elektronicky.

Spotřebitelé mohou využít široké sítě více než dvou set obecních živnostenských úřadů. K tomu hodonínskému jsou další nejblíže v Kyjově, Veselí nad Moravou a Břeclavi. „Spotřebitel se může obrátit na kteréhokoliv pracovníka živnostenského úřadu, který ho odkáže na specialistu. Situaci vyhodnotíme po předložení dokladů a spotřebiteli doporučíme určitý postup," sdělil vedoucí Obecního živnostenského úřadu v Hodoníně Marek Šimek.

Základem je vyplnění jednoduchého vstupního formuláře, díky kterému úředníci případ vloží do systému. Ten dál zpracuje místně nejbližší nevládní nezisková organizace, která bude radit, respektive zastupovat spotřebitele, a to opět bezplatně.

Podle Šimka má spotřebitel také možnost využít Spotřebitelského ombudsmana na webových stránkách ministerstva průmyslu a obchodu v sekci Ochrana spotřebitele. „Situaci budeme řešit my, případně Česká obchodní inspekce nebo podle zákona o spotřebitelských úvěrových smlouvách instituce finančního arbitra," upozornil vedoucí úřadu.

I přesto ale všem spotřebitelům doporučuje, aby se raději neúčastnili předváděcích prodejních akcí a zboží nebo služby nenakupovali u podomních nebo pouličních prodejců. Kupujícím radí zvolit raději jistější formy nákupu například v kamenných obchodech.

Tam má totiž spotřebitel dostatek času si zboží prohlédnout, nechat si je předvést, případně porovnat jeho cenu a kvalitu v jiných obchodech. Má tak také lepší možnost zboží i reklamovat.