Mají uchránit srny, divočáky a zároveň mnohdy i drahá auta řidičů. Pachové ohradníky odrazují zvěř od toho, aby vybíhala na silnice. Na Hodonínsku podél krizových úseků vyrostly před necelými čtyřmi lety a myslivecká sdružení je obnovují. Jenže náklady musejí platit 
z vlastních rozpočtů, což si ne všechna mohou dovolit.

Podle předsedy Okresního mysliveckého spolku v Hodoníně Radovana Mančíka dostali myslivci dotace pouze tehdy, když ohradníky instalovali – v roce 2004. „Za peníze z krajského úřadu se nám podařilo umístit ohradníky podél cest v délce přibližně padesáti kilometrů. Další si spolky vytvářejí už na vlastní náklady," informoval Mančík.

Dlouhá léta byl podle něj problémový zejména úsek rychlostní silnice I/55 u Hodonína. Ohradníky od hodonínské zoo až po rybníky myslivci pravidelně udržují. „Obnova pachových ohradníků vyšla přibližně na deset tisíc korun," vypočítal předseda okresního spolku.

Upozornil, že v některých případech mohou být náklady i podstatně vyšší. „Podél cesty, u které jsme ohradníky instalovali, jsou stromy. V místech, kde nejsou, musí myslivci pořídit ještě speciální dřevěné sloupy či tyče. Na ně pak pěnu s pachem umístí," vysvětlil postup Mančík.

Právě kvůli nedostatku peněz na Bzenecku žádné pachové ohradníky nestojí. „Jediný, kdo se o toto značení zajímá, jsou myslivci. Jejich dobrovolnické organizace ale nemají pravidelný přísun peněz. Na tvorbu ohradníků musí nejprve vydělat, následně se domluvit s majiteli pozemků a všechno i zaplatit," uvedl bzenecký místostarosta a správce tamního lesa Ivan Černý.

Vytvořit ochranné značení přitom podle něj není až tak složité. „Jen je důležité si uvědomit, že stojí nejenom spoustu peněz, ale vyžaduje i čas a práci," míní Černý.

Zároveň upozornil, že pokud by myslivci chtěli ohradníky v okolí Bzence nainstalovat, museli by sehnat desítky tisíc korun. „Nejpotřebnější by byly v oblastech, kde je nejvíce srážek aut se zvěří. Jedná se o tři lokality – mezi Bzencem a Vracovem, kde jde přibližně o dva kilometry cesty. Dále mezi Bzencem a Bzencem-kolonií a na silnici do Strážnice," vyjmenoval bzenecký místostarosta.

Tvrdí, že nejjednodušší by bylo, kdyby na výstavbu pachových ohradníků vznikly nějaké dotační tituly. „Určitě bychom se o takovéto peníze přihlásili," prohlásil.

Zvířata přebíhající frekventované silnice trápí nejenom řidiče, ale i dopravní policisty. Letos navíc v nebývalé míře. „Od začátku letošního roku máme nahlášených dvaadvacet srážek se zvěří," informoval zástupce vedoucího hodonínského dopravního inspektorátu Jan Klásek.

Poukázal na to, že za stejné období loňského roku policisté zaevidovali o třináct nehod méně. „Konkrétní důvod, proč je číslo v letošním roce tak vysoké, nelze s jistotou říct. Je to možná i tím, že napadlo více sněhu. Jak se silnice solí a je kolem nich tepleji, sníh taje a zvířata se tam chodí krmit," zauvažoval Klásek.