„Nyní ho čeká správní řízení, ve kterém může být postižen až dvacetitisícovou pokutou a až ročním zákazem řízení,“ uvedl k případu mluvčí policie Petr Zámečník.
Šoféři pod vlivem drog se stávají stále více a více aktuálnějším problémem. Za uplynulý rok jich policisté nachytali sto sedmnáct. Tresty pak obdrželi podle ochoty. Pokud se podrobili rozboru moči a krve jako mladík přistižený v Dubňanech, většinou se postih pohyboval okolo pokuty ve výši dvaceti tisíc korun a několikaměsíčního zákazu řízení. Pokud odmítli, trest byl tvrdší.
„Když máme k dispozici jen pozitivní test z místa kontroly a řidič se nepodrobí dalším zkouškám, je automaticky postihován za odmítnutí, dostane pokutu až padesát tisíc a až dva roky zákaz řízení,“ upřesnil vedoucí dopravního inspektorátu hodonínské policie Lubomír Fridrich.
Problém mladých
Podle jeho soukromého výzkumu a odhadu se problémy s drogami za volantem týkají spíše mladší generace od dvaceti do třiceti let. Jedním z výsledků jeho průzkumu také bylo, že šlo v mnoha případech o nezaměstnané. Najdou se ovšem i výjimky: v loňském roce se objevil případ, v němž hrál hlavní roli muž kolem padesátého roku života. Přesná statistika týkající se věkové skladby viníků zatím neexistuje.
Policisté proto chtějí v následujících měsících dbát ještě více na prevenci, kterou zaměří na školáky.
„Budeme se jim snažit vysvětlit, že je to cesta do pekel. Stejně jako alkohol. Výsledky ale uvidíme tak za deset let, až zestárnou,“ řekl Fridrich, který by si přál, aby drogy za volantem byly brány stejnou vahou jako alkohol.
„Jsou nálezy, které nám dali z ústavu soudního lékařství. Každá návyková látka v těle by měla být sankcionována,“ vyjádřil své přesvědčení. „Problém je v tom, že zatím nikdo neřekl, že jde o stav vylučující způsobilost.“
Podle Fridricha se s nachytanými šoféry vypořádávají v každém okrese jinak. V Blansku je čeká trestní řízení, na Hodonínsku přestupkové a na Břeclavsku výsledky testů dělí na měkké a tvrdé drogy.
„Bylo by vhodné to sjednotit,“ poznamenal šéf inspektorátu.
Odborníci se už léta shodují, že návykové látky ovlivňují chování a rozhodování člověka za volantem. Ten se pak stává nebezpečným pro okolí.
„Alkohol, drogy, léky, ale i třeba únava, negativní psychické naladění či silná bolest mají za následek deformované vnímání, sníženou sebekontrolu a větší tendenci k riskování,“ uvedly například webové stránky centra dopravního výzkumu.
Čtyřiadvacetiletý Michal z Hodonínska jezdí pod vlivem marihuany s železnou pravidelností. Z policejní kontroly a následného trestu strach nemá. „Když si zapálím, sedám pak i za volant,“ přiznává mladík, který tvrdí, že rozdíl v řízení po několika šlucích necítí. „Je to jako kdybych jel čistý,“ stojí si důrazně za svým. Uniformované hlídky zastavující auta podél silnice ho nechávají klidným. Tvrdí, že jde o dobrodružství. „Přesně tak,“ potvrzuje. „A když dobrodružství není nebezpečné, nejde o dobrodružství.“ O ostatní lidi na silnicích a ulicích také obavu nemá. Nehoda se podle něj může stát stejně pravděpodobně, jako kdyby řídil bez drogy v těle. „Nemyslím si, že by to bylo větší riziko. Ať policie ukáže statistiku, kolik lidí bylo sraženo pod vlivem drogy a naopak,“ vyzývá Michal státní orgán. Přestože jezdí i mimo město, kde bydlí, policisté ho podle jeho slov zatím nepřistihli.