Gymnázia v okrese Hodonín válcovala ve státních maturitách ostatní střední školy. Žádaného žebříčku úspěšnosti škol se však dočkají od Cermatu (Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání) jen krajské úřady. Ostatní mají smůlu.

Studenti na gymnáziích ukázali cestu jak si se státními maturitami lehce poradit. Ve všech třech gymnáziích v okrese Hodonín byly nad síly jen jednoho studenta. „U nás nepropadl nikdo ze čtyřiadevadesáti. I když si někteří pragmaticky vzali lehčí variantu,“ řekl ředitel Purkyňova gymnázia ve Strážnici Václav Matyáš.

Podobně úspěšná byla i hodonínská Obchodní akademie. „Maturity u nás dělalo dvaaosmdesát studentů. Ze společné části neudělali písemnou dva a z profilové také dva,“ shrnul výsledky zástupce ředitele Jiří Žídek.

Ale ani některé odborné školy se za své žáky u státních maturit nemusely stydět. „Hodnotili jsme čtyřiadevadesát studentů. Neuspělo patnáct, devět ve společné části a šest v profilové,“ sdělil ředitel veselské Střední odborné školy ekonomické a Středního odborného učiliště Jiří Vavříček.

Podobné výsledky mohly okomentovat i na Střední odborné škole v nedaleké Strážnici. „Dosáhli jsme úspěšnosti osmaosmdesát procent. Na lyceu sedmadevadesát procent, na strojírenství to bylo trochu horší vzhledem k tomuto oboru,“ předložil letošní závěrečný účet ředitel Josef Gazdík.

Ale ne u všech škol si může student či rodič zjistit celkovou úspěšnost studentů. „Výsledky v jednotlivých krajích nebudeme zveřejňovat, protože neodpovídají úrovni škol. V každém kraji je totiž jiný sociální vzorek studentů,“ prohlásil mluvčí Cermatu Petr Habáň.

Přitom rodičům by zveřejnění výsledků vyhovovalo. „Při výběru střední školy pro dceru se budu zajímat, jak jsou úspěšné u státních maturit,“ uvedla například Lenka Škrabalová z Hodonína.

Nezveřejnění výsledku se týkalo zejména škol s učňovskými obory. „Děláme to kvůli žákům. Státní maturita sice pro ně byla dobrá, aby věděli, v čem mají slabiny. Ale nejde srovnávat nesrovnatelné. Třeba studenta gymnázia s klukem, který každý den odpoledne chodí dělat, aby si přivydělal na školu. Nadstavba je něco úplně jiného,“ upozornil ředitel Střední školy lesnické a rybářské ve Bzenci-Přívoze Miroslav Měsíček.

Šéf hodonínské Integrované střední školy (ISŠ) výsledky jen zobecnil. „Měli jsme průměrné výsledky tak jako školy stejného typu. Státní maturity jsou podle mého názoru drahé a dlouhé,“ podotkl ředitel Petr Bukovský.

O téma státních maturit se samozřejmě zajímají i studenti nižších ročníků. Například Davida Herku z Hodonína čeká státní maturita v příštím roce. „Myslím si, že výsledky jednotlivých škol by se neměly zveřejňovat. Každá škola je jiná, ať je to gymnázium nebo obor s maturitou. Ať se vedení škol zamyslí nad tím, jak studenty k maturitám připravilo. A vezme si z toho příklad,“ řekl student třetího ročníku oboru mechanik seřizovač na hodonínské ISŠ.