O Baťův kanál je obrovský zájem. Roční nárůst návštěvníků je enormní. Před covidem to bylo zhruba devadesát tisíc lidí za sezonu a neustále to stoupá," řekl ředitel Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů.

Součástí rozsáhlých změn je i oprava jezu a úprava navazujícího koryta Radějovky, což prodlouží splavnost Baťova kanálu o sedm kilometrů až do Hodonína. „Na to budou navazovat další akce. Stavba koncového přístavu v Hodoníně, prodloužení splavnosti na sever do Kroměříže, výstavba přístavu v Kroměříži," vyjmenoval ředitel Fojtů. O přípravách i podpisu smlouvy Deník již informoval.

Takhle dopadly dílny Integrované střední školy v Hodoníně po průletu tornáda.
Pomoc pro školu v Hodoníně. Moderní dílny za 93 milionů, staré smetlo tornádo
  • Nová plavební komora bude dlouhá osmatřicet a půl metru a široká přes pět metrů.
  • Vznikne vedle jezu v Sudoměřicích, který se dočká kompletní opravy.
  • Navazující koryto říčky Radějovky stavbaři prohloubí a rozšíří na šest metrů, aby tudy mohly lodě bezpečně proplout.
  • Rozdíl mezi hladinou Baťova kanálu nad komorou a řeky Moravy je zhruba 2,7 metru.

Stavbaři na novou plavební komoru, která bude už čtrnáctou na trase Baťova kanálu, použijí množství betonu a oceli. „Plavební komora bude mít standardní betonovou monolitickou konstrukci. Použijeme na ni zhruba dva tisíce kubíků betonu a tři sta tun oceli. Na konstrukci jezu použijeme zhruba tisíc kubíků betonu a 150 tun oceli," vyčíslil Martin Doubek z firmy Metrostav Diz.

Vznikne i veliký biokoridor, rybí přechod. „Bude tady významná migrační prostupnost, která nyní prakticky neexistuje," podotkl Fojtů.

Zdroj: Deník/Michal Hrabal

Stavební práce na celé dva roky uzavřou turistickou trasu, která nyní vede přes jez i cyklotrasu na pravém břehu Radějovky. Cyklisté tudy neprojedou od první poloviny září. „Bude vyznačena objízdná trasa. Omlouváme se všem turistům za tato omezení, ale věříme, že výsledek naší stavební činnosti tato omezení bohatě vyváží," oznámil za stavební společnost Swietelsky Tomáš Hrabina.

Starosta Sudoměřic František Mikéska doufá, že plánované omezení neodradí cyklisty od návštěvy regionu. „Věřím, že najdeme způsob, jak cyklisty odtud nevyhánět, ale naopak jim nabídnout nějakou objízdnou trasu," komentoval.

Po slovenské straně povede objízdná trasa pro cyklisty po zpevněných cestách do města Skalica a následně po hrázi až do Hodonína. „Po české straně povede náhradní trasa po silnici I/55," přiblížil Hrabina.

Tři Tygři v čele se Štěpánem Kozubem vystoupí v Hodoníně.
Tři Tygři v Hodoníně. Bavič Kozub s parťáky vyprodali celý kulturní dům

Provoz slovenského přístaviště Skalica, které je nyní posledním přístavištěm splavného Baťova kanálu na jeho jižním konci, nebude stavbou nijak omezený. Práce, které budou vyžadovat snížení hladiny kanálu, jsou v plánu mimo plavební sezonu. Jedná se například o demolici jezu.

Práce potrvají přes dva roky, předpokládané ukončení stavby je v plánu v listopadu 2025, prodlouženou vodní cestu turisté využijí od plavební sezony v roce 2026. Náklady jsou 339 milionů korun bez daně.

Baťův kanál byl vybudován ve třicátých letech dvacátého století jako první část splavnění Moravy a jejího napojení na Dunaj. V minulosti kanál sloužil k dopravě lignitu z Ratíškovických dolů, které vlastnila firma Baťa, do otrokovické elektrárny.

Nová plavební komora Rohatec - Sudoměřice na Baťově kanále. Vizualizace.Nová plavební komora Rohatec - Sudoměřice na Baťově kanále. Vizualizace.Zdroj: se souhlasem ŘVC ČR