Stávková pohotovost odborářů v ČSAD Kyjov by měla řidičům autobusů přinést výsledky. Zaměstnancům společnosti, která obsluhuje více než šedesátku pravidelných autobusových linek i městskou hromadnou dopravu, se ukazují obrysy lepších výplat. Výrazně se přiblížila dohoda mezi odbory a zaměstnavatelem.

Odborová organizace se rozhodla o vyhlášení stávkové pohotovosti v polovině května. S tím, že má trvat do odvolání nebo do přechodu na jinou formu protestu.

„Vyhlášení stávkové pohotovosti je vyústěním situace, kdy jednání o uzavření kolektivní smlouvy trvá nepřiměřeně dlouho bez snahy o rozumný kompromis. Tato situace nastala zejména proto, že zaměstnavatel odmítá navýšení mezd alespoň o inflaci roku 2023, čímž dochází už třetím rokem k výraznému poklesu reálných mezd všech zaměstnanců,“ stojí v oznámení odborářů.

V dokumentu také uvádí, že vyjednávání začalo už v polovině října loňského roku. Přesto se za půlroku nepodařilo nové smlouvy dosáhnout. „To vyvolává napětí a neklid v řadách zaměstnanců,“ upozornili odboráři.

Až tři týdny stávkové pohotovosti posunuly jednání směrem k dohodě. „Jednání bylo i za přítomnosti pana majitele. Ještě sice není hotovo, ale snad se to blíží. Sice se to nehrotí, ale situace ještě vyřešená není, takže pohotovost stále trvá,“ řekl v úterý Deníku předseda odborového svazu pozemní a letecké dopravy Libor Weinstein.

close Autobusové nádraží v Kyjově. info Zdroj: Deník/Petr Turek zoom_in Autobusové nádraží v Kyjově.

Optimističtěji vidí současnou situaci vedení ČSAD Kyjov Bus. „Na schůzi s odboráři jsme se dohodli na podmínkách, které byly akceptovatelné z obou stran,“ sdělil ředitel kyjovského autobusového dopravce Tomáš Velc. Očekává tak, že pohotovost odboráři brzy stáhnou.

Ti navíc ve svém oznámení upozornili i na to, že jsou připravení i důraznějším formám protestů. Mezi těmi předseda Weinstein zmínil například mítink nebo také výstražnou či hodinovou stávku. Podle svých vyjádření ale odboráři jednoznačně preferují dialog a dohody na základě společných jednání.

„Naší prioritou je jednat. Pozitivní je to, že jednat chce i zaměstnavatel. Doufáme tak, že nyní spějeme ke zdárnému konci,“ sdělila ve středu ráno předsedkyně kyjovského dílenského výboru Žaneta Maiová.

Zároveň zmínila i pozitivní vliv memoranda mezi ministerstvy práce, dopravy, kraji, dopravními svazy a odbory z konce května, které potvrzuje společný zájem na zajištění stabilního fungování veřejné linkové osobní dopravy. To se týká také se problematiky odměňování řidičů autobusů, a to zvláště způsobu proplácení čekání mezi jednotlivými jízdami.

„Memorandum bychom pochválili, i když by se ještě mělo zapracovat na našich výhradách,“ doplnila předsedkyně.

Jak uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka, výpočet odměny za čekání mezi spoji bude v nařízení vlády nově navázán na koeficient 1,25násobku minimální mzdy. Od 1. července 2024 by tak odměna za čekání měla činit minimálně 140,60 Kč/hod.

VIDĚLI JSTE? Oprava silnice z Mutěnic do Hovoran je tady. Objížďka padne na Čejč a Čejkovice

Silnice spojující Hovorany a Mutěnice počátkem června. | Video: Deník/Petr Turek