Vyjet si na kolech ze Strážnice a po cyklostezkách se dostat až na slovenskou zříceninu hradu Branč. Před pár lety ještě celkem nevídaná představa. Příští rok už by ale tohoto luxusu mohli příznivci cykloturistiky využívat celkem běžně.

„Akce je součástí přeshraničního projektu, který se jmenuje 4 cyklo regio. Ten je zaměřený tím směrem, aby se turisticky propojilo slovenské území Zahorie, tedy Skalica a vzdálenější Malé Karpaty a Podbranč, se Strážnickem a Hodonínskem,“ přiblížil manažer mikroregionu Strážnicko Vít Hrdoušek.
Projekt má zároveň kulturně historický podtext. Navazuje na soužití regionů po obou stranách česko– slovenské hranice.

Podle Hrdouška přijde celá akce na pětatřicet milionů korun, které získal mikroregion z operačního programu Slovensko-Česko. „Děláme opravy povrchu cest, altány, směrovky, značení cest, sedačky. Samozřejmě vyjde i velká mapa, kde bude celý záběr tohoto území,“ popsal Hrdoušek.

Přestože zástupci mikroregionu doufají, že by mohlo být hotovo v dubnu příštího roku, část rozvětvené sítě cyklostezek zatím chybí. Pracovat se tak ještě letos bude například u horňácké Louky.

„Chtěli bychom cyklostezkou navázat na trasu Louka na Velkou nad Veličkou a Javorník. Letos se nám určitě úsek na katastrálním území Louky podaří dodělat,“ informovala starostka Louky Anna Vašicová.

O vybudování trasy pro cyklisty ale zatím ještě nemohou uvažovat například v Tasově. Podle tamního starosty Františka Krause musí dát v současnosti obec před stezkami přednost jiným věcem. „Cyklostezku samozřejmě plánujeme. Prioritní je teď pro nás ale spíš údržba místních a krajských silnic, které jsou ve velmi špatném stavu,“ posteskl si Kraus.

Zatím tak mohou milovníci jízdy na kole slováckou a horňáckou krajinou využívat dálkové cyklotrasy zvané beskydsko-karpatská magistrála, která vede ze Sudoměřic přes Strážnici, Velkou nad Veličkou a Vápenky na Vizovice.

Hotovo má tedy spíš zatím Strážnicko, kde je převážná část stezek už dokončena.

„Hotová je takzvaná poznávací stezka, která vede přes naše obce, podhůří Karpat, tedy Radějov, Tvarožná Lhota, rekreační oblast Lučina, rozhledna Travičná, Kněždub a Hroznová Lhota,“ popsal Hrdoušek.

„Dále je hotova větší část z rekreační oblasti na Tvarožnou Lhotu a bude se budovat úsek na Mlýnky. Radějov a Lučinu necháme na příští rok,“ uzavřel manažer.