Nový povrch silnice I/55 mezi oběma strážnickými branami a nové řešení křižovatky za Veselskou branou. Projekty, které čekají příští rok Strážnici. Kromě toho by se Strážničané, kteří v okolí průtahu mezi jednotlivými branami bydlí, měli dočkat i nových chodníků a cyklostezky. Akci financuje Ředitelství silnic a dálnic a náklady půjdou do desítek milionů korun.
„Město Strážnice oslovilo projekční firmu z Brna se zadáním projektového úkolu, který řeší v prostoru od Veselské brány po Skalickou bránu chodníky po obou stranách silnice a vjezdy ze silnice do přilehlých nemovitostí,“ píše se na webových stránkách města. Strážnice také po firmě požaduje, aby vyprojektovala cyklostezku, a to od tamního gymnázia po ulici Školní.
Podle vedoucího odboru investic a správy budov ve Strážnici Petra Helíska je zatím vše ve fázi investičního záměru.
Město však kromě nové silnice čeká také na změnu křižovatky u Veselské brány, která je nepřehledná jak pro řidiče, tak i pro chodce nebo lidi, kteří do města přijedou vlakem či autobusem.
„Nabízí se varianty kruhové křižovatky, popřípadě průsečné křižovatky, nebo vše nechat tak, jak to je,“ uvedl Helísek. Podle něj přitom město preferuje okružní křižovatku. „Z hlediska dopravní obslužnosti se líbí asi všem,“ míní Helísek.
S tím souhlasí například i David Vaverka ze Strážnice, který nedaleko křižovatky bydlí spolu s manželkou a malým dítětem. „Když jdeme s kočárkem přes přechod, máme někdy obavy, protože provoz je opravdu hustý. Pokud by tu byl kruhový objezd, tak bych to určitě uvítal,“ zamyslel se mladý tatínek.
Naopak vyřešení přehlednosti dopravy kruháčem se nelíbí Stanislavu Kadubcovi, který v má blízkosti křižovatky obchod. „Jsem zásadně proti okružní křižovatce,“ řekl muž.
Podle Helíska je však výstavba kruháče v tomto případě negativně ovlivněna právě Veselskou bránou. Kvůli ní by totiž měli řidiči kamionů omezený rozhled. Navíc by se ani kamiony nemusely na kruhovém objezdu vytočit. „Průsečná křižovatka se nám ale nelíbí, protože by nás omezovala ještě víc. V určitých chvílích by se nemuselo dát odbočovat,“ míní Helísek.
K výstavbě se však musí vyjádřit víc organizací, a to Policie České republiky, Jihomoravský kraj a investor stavby Ředitelství silnic a dálnic.
„V současné době se sbírají vyjádření dotčených orgánů. Projektant mi psal, že většina z nich se přiklání právě k variantě kruhového objezdu,“ odkryl starosta Strážnice Risto Ljasovský.
Problémem v plánované úpravě křižovatky tak zůstává ještě kaplička, která stojí uprostřed silnice. Ta by totiž musela nové křižovatce ustoupit. „Počítáme s tím, že se kaplička na místo nevrátí. Nabídli jsme památkářům místo na pozemku města asi o patnáct metrů dál před kulturním domem,“ uzavřel Helísek.
Autoři: Zuzana Černá a Lukáš Ivánek