Když taxikář Jiří Kupka zhruba před čtrnácti dny nabral a odvezl zákazníky na domluvené místo, nechal z taxametru vyjet doklad a čekal na zaplacení. Běžná situace, kterou zažívá denně. Tentokrát však místo peněz viděl průkaz a na něm nápis Česká obchodní inspekce.

„ČOIka“ se ten den vydala společně s živnostenským úřadem do ulic kontrolovat taxikáře. A objevila dva hříšníky, kteří hrubě porušovali zákon. „Já jsem dopadl dobře. Nastoupili, nechali se svézt a potom jsem jim vyjel lístek. Zkontrolovali mi všechny papíry. Pak jsem měl kontrolu ještě na živnostenském úřadu,“ vyprávěl Kupka redaktorovi hodonínského Deníku Rovnost.

Ve dvou případech však jeho kolegové z branže pohořeli. Inspektory svezli, aniž by zapnuli taxametr. Na konci jízdy pak žádali peníze. Bez jakéhokoliv dokladu o zaplacení. „Provozovatelé se dopustili správního deliktu. O následcích rozhodne odbor dopravně správních agend. Hrozí jim pokuta až sedm set padesát tisíc korun,“ sdělil vedoucí živnostenského úřadu Marek Šimek. Ten vzápětí doplnil, že částka se až takto vysoko asi nevyšplhá. „Pro provozovatele by to bylo likvidační. To není zájem kontrolních orgánů,“ konstatoval Šimek. Podle něj byli řidiči zaskočení. Něco podobného nečekali. Když totiž kontroly provádí živnostenský úřad sám, musí se prokázat před jízdou. „ČOIka“ ne. Počká, až jak se taxikář během jízdy zachová. Pak jedná.

„Jsme rádi, že s nimi můžeme spolupracovat. Jde vidět, že to přináší výsledky,“ pokyvoval hlavou vedoucí Šimek. Podle slov jednoho z hodonínských taxikářů, jenž si raději přál zůstat v anonymitě, se takové prohřešky stávají. Údajně u některých taxislužeb existuje jakási dohoda mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Ta prý funguje tak, že se taxametr při jízdě nechá vypnutý a peníze za jízdu se nevyúčtují. Proč? Kvůli daním. „Taxikáři na tom nejsou tak dobře, aby všechno dávali do daní. Opravdu. Je to tvrdý chleba. Je velká konkurence. Proto se takové věci dějí,“ komentoval jeden z nich. Na nezákonné praktiky upozorňovali úřad hlavně lázeňští hosté, kterým připadalo, že je řidič okrádá.

„Jde o to, aby kontroly byly preventivní. Ne represivní. Není naším zájmem podnikatele likvidovat. Kde ale není donucovací moc, tam není respekt práva,“ uzavřel Šimek.