Patnácti originálními díly tak navázal na tradici, kterou Halík zavedl před několika lety. „Pro každý oltářní obraz jsem speciálně na míru maloval jiný kus," vysvětlil sedmatřicetiletý Hábl, který je nejmladším ze všech umělců, kteří v době půstu u Salvatora vystavovali. „Přede mnou tam byli například Adriena Šamotová nebo Stanislav Kolíbal," vysvětluje Hábl, kterého z farnosti Tomáše Halíka oslovili letos.

Jedno z pláten, kterými překryl barokní obrazy v pražském kostele, je nyní vystaveno ve Ždánicích, kde malíř ukazuje svá díla společně s brněnskou umělkyní Bohuslavou Olešovou. Společně se v příštím roce zúčastní i uměleckého semináře ve Ždánicích.

Práce v pražském kostele byla poměrně složitá. Největší obraz měl rozměry šest krát čtyři metry. „Museli jsme v kostele stavět dokonce desetimetrové lešení," popisuje malíř, který maloval abstraktní obrazy krajiny. „Což byla také velká novinka, protože až do letošního roku nikdy nesloužila krajina jako oltářní obraz. To se podařilo pouze jednou, a to v osmnáctém století v Děčíně," upozorňuje umělec, který připomíná dlouhou historii překrývání obrazů v postním období. Obrazy a plátna totiž při půstu zakrývali už ve středověku, aby lidé více přemýšleli o víře a méně o bohatství.

Díky výstavě v pražském kostele zamířil Hábl do Spojených států amerických. „Oslovili mě z galerie Moma, což je jedna z nejvýznamnějších státních galerií v New Yorku. Na setkání umělců z celého světa jsme řešili, jak je možné moderní díla instalovat v historických kostelních prostorách. Prezentoval jsem tam svou práci u Salvatora," dodal malíř, který vystavoval už v mnoha světových galeriích například v Německu, ale i Číně či Jižní Korei.