Do budovy informačního centra vchází mladík s velkým baťohem na zádech a okamžitě zamíří k pokladně. Po krátkém rozhovoru se zaměstnancem infocentra odchází s úsměvem na tváři a malou dřevěnou plaketou v ruce. Cílem jeho návštěvy bylo získání turistické známky.

„Zájem ze strany turistů je poměrně vysoký. Ročně se turistických známek prodá asi osm set kusů. Hodně lidí si je kupuje jako sběratelské kousky," sdělil pracovník hodonínského infocentra Martin Synek. Jak dodal, v Hodoníně lidé získají hned tři různé turistické známky. „Také jsou k dostání i v zoologické zahradě a v Muzeu naftového dobývání a geologie," navedl zájemce Synek. Kromě běžných známek čas od času vycházejí také speciální edice. „Právě taková vyšla před pěti lety. Oslavovala vznik Vodního království. Byl o ni ale velký zájem, je už vyprodaná," vysvětlil Synek.

O tom, že turistické známky jsou mezi lidmi populární, ví své i ve Starém Poddvorově. Tam si zájemci zakoupí hned dvě. „Lidé je začali kupovat hlavně po otevření nedaleké rozhledny Na Podluží. Během pár měsíců zmizela celá krabice, kterou jsme pro tu příležitost objednali. Poté nápor mírně opadl, ale i tak ročně prodáme pět set kusů," řekla Marcela Ševčíková z obecního úřadu ve Starém Poddvorově.

Turistické známky ale nejsou pouze sběratelskými předměty, slouží i jako suvenýry. Lidem mají připomínat návštěvu turisticky atraktivního místa. Mezi takové výletníky, kterým se myšlenka tvůrců zamlouvá, patří i dvacetiletá studentka Anna Kociánová.

„Jako malá jsem s rodiči hodně cestovala po republice. Navštěvovali jsme různé hrady, zámky a jiná kulturní místa. Vždycky jsem chtěla přivézt nějakou upomínku, takže jsme kupovali turistické známky. Vyvolávají u mě řadu vzpomínek. Díky nim vím, že jsem na tom místě už kdysi byla," řekla Hodonínskému deníku Rovnost Kociánová.

Vášnivý sběratelé však mnohdy naráží na drobný problém. Tím je velikost dřevěné plakety. Více sesbíraných známek se jim hůře skladuje. „Jednou jsme jich měli doma asi padesát. Už jsme nevěděli, kam všechny dát. Někteří mí kamarádi si je přitloukali na zeď, ale to nepůsobilo moc hezky," podotkla Kociánová.

Na rozměry známek si stěžuje také nadšený cykloturista Jan Houška z Hodonína. „Podle mě jsou zbytečně velké. Člověk, který žije někde v paneláku, nemá místa na rozdávání. A abych si do bytu tahal takové krámy, to nemám zapotřebí," zapochyboval o turistických známkách Houška. Právě kvůli problémům při skladování přišel výrobce známek s novým nápadem. Turistické nálepky. Díky své vzrůstající oblibě mohou v budoucnu tradiční známky nahradit. Významná místa ukazují na fotografii.

JAKUB MARTINEC