„Za posledních patnáct let zmizelo v regionu jednadvacet učebních oborů s výučním listem. Ty, které je nahradily, jsou často velmi problematické. Vycházejí spíše než z potřeb trhu, ze snah ředitelů zachránit školy. Proto šlo v drtivé většině o obory, u kterých už nebyl žádný odborný výcvik,“ připomněl smutnou pravdu ředitel kyjovské Zdeněk Lukeš.

Jak se vývoj projevil na trhu práce, dodala Iva Jeřelová z kyjovského pracoviště úřadu práce. „Zatímco úředníci zabírají v databázi volných míst regionu asi tři procenta, u řemeslníků je to nyní procent třiadvacet. Je problém ta místa obsadit. Zaměstnavatelé požadují zručné řemeslníky s praxí,“ uvedla Jeřelová. Tím narazila na to, že i učňové mají často problém práci najít, protože mají málo praxe. Tu se jim nedaří získat, protože už nejsou téměř žádné podniky, které by si je na školní praxi vzaly. Je s nimi mnoho starostí a nemají zkušenosti s nejmodernější technikou.

A právě to se má v kyjovském učilišti změnit. Škola uspěla s projekty, díky kterým v nejbližší době získá více než deset milionů korun na svou modernizaci. Ve hře je navíc ještě jeden projekt za více než tři miliony. Škola tak v nejbližší době může nakoupit nové stroje a zmodernizovat dílny pro odbornou výuku zedníků, instalatérů, elektrikářů i strojních mechaniků.

„To je pro nás skvělá informace,“ zhodnotil za Okresní a hospodářskou komoru Hodonín předseda jejího představenstva Luděk Šebesta. „Zrovna nakupujeme v naší firmě moderní stroje a máme problém sehnat kvalifikované pracovníky,“ dodal s tím, že nízký zájem o učňovské obory je společenským problémem, protože manuální práce je chápaná jako méně významná než ta v teple kanceláře.

I to chce kyjovská škola změnit. Je to součástí zmíněných projektů. „Budeme žáky ze základních škol vozit k nám na exkurze. Ve spolupráci s hospodářskou komorou jim ukážeme, jaké mají naše obory uplatnění na trhu práce. Věříme, že se podaří i exkurze u některých podniků, jež jsou v komoře členy. Pokud budou mít žáci základních škol zájem, umožníme jim i další návštěvu školy, při které dostanou možnost si u vybraného oboru něco vlastnoručně vyrobit,“ vyjmenoval projektový manažer školy Petr Koiš. Jak doplnil, ze získaných dotací škola pořídí také celkem patnáct sad nových učebních textů, které u učňovských oborů v podstatě neexistují. Pedagogové navíc získají pro výuku nové notebooky či dataprojektory, které bude možné připojit na novou bezdrátovou síť.

Škola spolu se seminářem také uspořádala soutěž učňů v oborech tesař, zedník, strojní mechanik a pokrývač.