Učebnice s doplňujícími materiály už nyní provádějí děti ve školách nejen Kyjovem, ale i dalšími více než dvaceti obcemi v okolí.

„První vydání z devadesátých let minulého století se zabývalo jen Kyjovem. Druhé přibralo Mikroregion Moštěnka. Teď je tedy třetí, na jehož přípravě se podílela nejen původní šestice učitelů z kyjovských škol, ale i další pedagogové a také zpravodajové z okolních obcí,“ uvedl Jan Navrátil, ředitel Základní školy J. A. Komenského v Kyjově, jež tento projekt zastřešovala.

Po poslední aktualizaci obsahují výukové materiály i obce dalších dvou mikroregionů – Babí lom a Nový Dvůr. Z původně připravované učebnice do vlastivědy pro třetí ročník se nyní stal komplexní materiál, který využívají učitelé druhého stupně či gymnázia. Obsahují materiály používané k výuce přírodovědy, vlastivědy, dějepisu i občanské nauky.

„Materiály obsahují také praktické metodické pokyny pro vyučující, pro děti pracovní listy, ale také zábavné prvky, jako jsou karty, pexeso nebo mapy,“ doplnil Navrátil. Všechno je na navíc na DVD a lze to použít i na interaktivních tabulích či projektorech.

„Největší výhodou je pro učitele fakt, že nemusí nikde hledat žádné další informace. Učebnice je zajímavá ale nejen pro děti, i rodiče se mohou poučit, takže si myslím, že v tom je přínosná,“ uvedla jedna z autorek a učitelka ZŠ J. A. Komenského Ludmila Fridrichová.

Obrovský přínos

Jednoduchou přípravu na hodinu pro učitele ocenil na učebnici i ředitel Navrátil. Obrovský přínos pro žáky ředitel vidí v tom, že se důkladně seznámí se svým domovem, s místem, kde žijí. „Když znají podrobnosti, mohou ke svému bydlišti přilnout. V dnešní době je stále vyzdvihován západní svět. Děti ale potřebují vidět, že i doma je to pěkné,“ myslí si ředitel.

Úspěšný žák se dokonce může stát takzvaným průvodcem po Kyjově. Dostane k tomu potvrzení, pokud získá všech šestnáct obrázků, jež symbolizují oblasti výukových materiálů, které absolvoval. „Jde o opravdu kvalitní a přínosný počin. I ve Veselí nad Moravou máme materiály, které žáky seznamují s regionem, ale rozhodně nejsou v tak ucelené podobě, jako je tomu v Kyjově,“ pochválil Kyjovské ředitel veselské základní školy Hutník Josef Gajoš.

To jen potvrdilo slova Jana Navrátila, podle kterého jde v případě komplexní kyjovské regionální učebnice o unikátní projekt, který jinde v regionu není.

Pokud chtějí učitelé dětem přiblížit bydliště, musí většinou vycházet z příprav, které si sami připraví. Některé vesnice či školy pak mají podobné výukové materiály z dřívější hotové, zabývají se ale vždy jen danou vesnicí, případně některou slavnou osobností, nemají záběr na celý region.