Toho na dálku adoptovala vracovská základní škola a na studium mu vydělávala prodejem starého papíru. Do školy jej vozil doslova celý Vracov. Teď musí adoptivní rodiče alias učitelský sbor hledat náhradní možnosti výdělku.

„Od 1. ledna už nám sběrna papír nevykupuje. Vzala by jej, ale museli bychom naopak zaplatit, což samozřejmě pro nás ztrácí smysl,“ posteskla si ředitelka školy Ludmila Presová.

Ve speciálním skladě, který sloužil jako sběrna, se stále ještě válí balíky. Zatím tam zůstanou. Učitelé věří, že se za čas situace s výkupem papíru znovu obrátí.

Sběrny k radikálnímu opatření přistoupily kvůli ekonomické krizi. Až přejde, mohly by se balíky na skladě ještě hodit.

Škola už ovšem byla nucená improvizovat. Khalifan potřebuje ročně sedm tisíc korun a ty se musí někde sehnat.

„Bylo by jednoduché od každého žáka vybrat dvacetikorunu. To ale nechceme,“ říká ředitelka.

Sběr papíru měl totiž i výchovný charakter. Děti pro svého černého vrstevníka museli přiložit ruku k dílu. Přivezený papír například dotřiďovaly nebo balily. I teď by učitelé chtěli, aby se školáci na výdělečné činnosti podíleli.

První peníze se podařilo sehnat ještě díky vánočním projektům. Rodiče si pak při dnu otevřených dveří mohli koupit výrobky od školáků. Akce obohatila Khalifanův účet o sedmnáct set korun.

Dalším krokem budou kulturní akce, jejichž výdělek půjde také na adoptovaného černouška.

První bude školní akademie, další bude školní Zlatý slavíček. Akademie dokonce byla původně pro letošek zrušená. Až problém s výkupem papíru přinutil učitelský sbor změnit názor.

Objevily se i další nápady. Například sběr léčivých bylin. K tomu ale učitelům chybí zkušenosti.

Papírová akce byla součástí výchovy dětí k třídění. Ve škole funguje v malém také sběr baterek či elektrických spotřebičů. Postoj sběren tak výchovu vracovských školáků naboural.

Totéž platí ovšem i pro dospělé. Ti se naučili dávat papír bokem a vozit jej do školy. Mnohdy šlo i o lidi, kteří dříve papír házeli do popelnic, nebo jej hromadně pálili.

Učitelé každopádně budou muset vymyslet způsob, který by pomohl dlouhodoběji. Škola se zavázala podporovat Khalifana po celou dobu studií. Jelikož čtrnáctiletý chlapec napsal v jednom z dopisů, že by chtěl být lékař, půjde o dlouhodobou záležitost.