Po Šohajích z Kyjova, kteří na trh vyrukovali s kyjovskými vzory na tričkách, přichází se svou kolekcí Markéta Bartáková z Ostrožské Nové Vsi. Módní inspiraci čerpá z lidových výjevů typických pro folklorně založený kraj. Ty se pak objevují na legínách, topech, kalhotách nebo i šátcích. Neotřele pak může působit triko s názvem Slováckoman a Slováckowoman, kde je tradiční Supermanův znak lemovaný těmito ozdobami.
Cesta ke spojení slováckých ornamentů a moderního ošacení začala pro Bartákovou tehdy, když se rozhodla pomoci nemocné kamarádce. Ta se totiž věnuje opravám a šití kroje. „Jeho zpracováním se zabývá hodně lidí, takže se mi nabízelo vymyslet něco folklorního v novodobém zpracování," nastínila myšlenku Bartáková. Nejprve musela najít někoho, kdo jí vzory upraví k nátisku. Podařilo se jí navázat spolupráci s Vendulou Pucharovou Kramářovou, která dala tvář jejím ozdobám. Kristina Synek pak pro kolekci Moderní Slovácko navrhla všechny modely.
Po tomto druhu oblečení je velká poptávka. O čemž mimo jiné svědčí Šohaji z Kyjova, kteří už vybírají náměty pro svou novou řadu oblečení. Ta zatím zůstává v utajení. „Zprvu nás napadlo, že si trička kyjovským motivem potiskneme jen pro sebe. První várka byla padesát kusů. Lidem se ale oděv tak zalíbil, že jsme začali vyrábět další. Nebráníme se i novým nápadům," sdělil za Šohaje Martin Zrzavý.
Osobní vztah
Zájem mají také folkloristé, kteří si nechávají tisknout trička podle vlastních návrhů. Nová móda se zalíbila například dlouholeté člence ratíškovického souboru Dolina, Martině Smaženkové. „S moderním použitím folklorních motivů na oblečení nemáme s lidmi ze souboru problém. Váže nás k nim osobní vztah. Na druhé straně se mi nelíbí, že něco takového nosí člověk třeba z Prahy, který o zdejších tradicích nic neví," vyjádřila se Smaženková.
V zemích, kde tradiční motivy mají živnou půdu, se snaží skloubit jejich výtvarnou techniku a použít je do interiéru a na oblečení. Alespoň podle správce sbírkového fondu Národního ústavu lidové kultury (NÚLK) ve Strážnici Martina Šimši. „Věc to není ojedinělá. S použitím ornamentů na oděv jsem se setkal i v Maďarsku. Je to přímo cílem žáků školy, kteří se věnují designu. Svoje výrobky vystavují, následně se z nich mohou stát upomínkové předměty vztahující se k dané oblasti," vysvětlil Šimša.
Jak dále uvedl, motivy lidé používají také jako symbol určité kultury nebo příslušnosti k folklornímu souboru. „Rozhodně nevnímám nošení slováckých příkras na jiném oblečení než na kroji jako jejich hanění. Chápu to jako určitý styl word artu. Jeho nositel nemusí tímto záměrně prezentovat vztah ke Slovácku. Za ten považuji pouze nošení tradičního kroje," nastínil Šimša.
PETRA ČECHOVÁ