Výškový rozdíl, který vznikne přži propojení Baťova kanálu a Moravy, překoná lodní zdvihadlo. Jinde v České republice obdobné zařízení není, i když v Německu nebo Francii fungují už dlouhá desetiletí. „Zdvihadlo tvoří takzvaný výtah. Ocelová vana naplněná vodou je zavěšená na lanech s protizávažími. Pohybuje se nahoru a dolů, výšku změní o téměř čtyři metry. Na obou stranách je uzavřená vraty , která se vždy otevřou, jakmile se hladina ve vaně srovná buď s navazující horní, nebo s dolní hladinou," nastínil mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Tímto zdvihadlem se podle něj dopravují lodě přímo ve vodě, nevytahují se na sucho jako na lodním výtahu na Orlíku.

Součástí akce je také rozšíření přístavu ve Veselí nad Moravou o šestačtyřicet stání na celkových jedna osmdesát, vznikne také nové přístaviště v Zarazicích na řece s kapacitou čtyř stání. „Pokud bude pokračovat příprava plynule, stavba může začít v roce 2025, hotovo by mohlo být za dva roky," uvedl Bukovský. Náklady jsou 519 milionů korun.

Křižovatka silnic I/55 a II/432 při pohledu z hodonínského Pánova v pondělí ráno 16. května 2002.
Okružní křižovatka u Pánova má stavební povolení. Víme, kdy ji postaví

Modernizaci a navýšení možností, kudy plout s lodí, vítá například Tomáš Helešic. „Je super, že u nás na jihu Moravy něco takového existuje. Člověk přijede k přístavišti, půjčí si loď, za pár dní ji vrátí a zase může odjet," popsal mladý muž, který na plavbu po Baťově kanálu vyrazil před pár lety s kamarády.

Právě rozšíření kapacity přístavu ve Veselí je nutné k tomu, aby měly lodě dostatek místa ke kotvení. „Na jižní straně současného přístavu, kde je nyní travnatý břeh, vzniknou mola obdobného charakteru jako jsou nyní na severním břehu. Kapacita se zdvojnásobí," přiblížil Bukovský.

Jedním z cílů nového okruhu je právě zvýšení návštěvnosti Baťova kanálu. Zejména na území Jihomoravského kraje. Ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek přiznal, že se v posledních dvou covidových letech návštěvnost snížila, ale už zase stoupá. „První rok nám poklesla o jednu třetinu z devadesáti na zhruba šedesát tisíc. V loňském roce se lidé vraceli. Dostali jsme se na pětasedmdesát tisíc návštěvníků. Doufáme, že letos vrátíme na předcovidových devadesát tisíc," vyčíslil.

Vrapené fěrtochy od Renaty Potěšilové z Lipova.
Horňácko má mistryni, Renata Potěšilová už 28 let připravuje tradiční fěrtochy

Socioekonomická studie, která prověřovala Baťův kanál, ukázala, že potenciál Baťova kanálu je větší a návštěvnost může ještě růst, aniž by se ztratila udržitelnost celé oblasti. „K tomu může napomoci i vznik plavebního okruhu mezi Veselí a Vnorovy," potvrdil Bártek.

Na Baťově kanálu jsou v plánu i další modernizace a rozšíření, mezi ně patří například přístav Slovácko u Starého Města a Uherského Hradiště na Zlínsku. „Do budoucna plánujeme také výstavbu přístavů na samotných koncích vodní cesty v Kroměříži a Hodoníně," zmínil Bártek.