Ti musí změny na silnicích neustále sledovat, aby mohli být vždy včas u těch, kteří potřebují jejich pomoc. V současné době přidávají vrásky na čele řidičům sanitek především tři místa.

„Například Hodonín je v těchto dnech zacpaný a těžko se projíždí,“ přiblížila tisková mluvčí záchranářů Barbora Zuchová.

S problematickým projížděním Hodonína souhlasí i samotní řidiči sanitek. Ti se situaci snaží většinou řešit tak, že hledají jiné objízdné trasy. „Hodně nám pomáhá dispečink, kde máme GPS. Operátorka nás pak navede přímo na místo, kam potřebujeme,“ vysvětlil řidič-záchranář Karel Matějíček.

Druhým problémem je podle Zuchové uzavírka Petrova. Právě Petrov se ale snaží záchranářům i přes nastalou situaci vycházet vstříc. Jeho vedení poslalo na hodonínskou základnu záchranářů mapku s názvy místních ulic.

„Chtěli jsme, aby byla orientace pro řidiče co nejjednodušší. Aby dispečerky našly bez problémů, kde jsou třeba Rybáře,“ vysvětlila místostarostka Petrova Eva Mlýnková.

Podle té po dobu uzavírky neřešili Petrovští žádné zásadní problémy. „Myslím, že vše je v pořádku a záchranáři přijeli vždy včas. Nikdo si nestěžoval,“ doplnila Mlýnková.

Vedení Petrova se také rozhodlo vydávat co nejméně speciálních povolení na projíždění vedlejší „koséčkovou cestou“, aby záchranářům neblokovalo již tak špatnou cestu velké množství řidičů.

Třetím místem, které záchranáře v současnosti trápí, jsou Svatobořice-Mistřín. Tam je silnice řízená semaforem a projíždět lze pouze v jednom pruhu. „Kolikrát se stane, že řidiči potřebují projíždět nepovoleným způsobem. To pak vznikají velké komplikace. Kvůli uzavřenému Mistřínu odkláníme vše přes Ratíškovice, kde je silnice nyní přetížená. Těžko se předjíždí,“ dodala Zuchová. Podle ní jsou ale řidiči-záchranáři na podobné situace zvyklí a umí si v krizových momentech poradit.

Dojezdová doba k případům je podle vyhlášky patnáct minut. U vzdálenějších míst tak nemusí být problémem ani tak uzavírka, jako hustota provozu. Takovými místy jsou například Terezín a Karlín. Tam záchranáři přijíždí na hranici daného maxima.

„Přes noc výjezdy stíháme v pořádku, přes den záleží na provozu a samozřejmě se zhoršujícími se podmínkami počasí je to opět komplikovanější,“ osvětluje Zuchová.

Podobná situace je i při výpomoci okolnímu Veselí nebo Kyjovu. Tam se příjezdy pohybují také na hranici dojezdu. „Pokud vyjíždíme na Kyjov nebo Veselí, občas dojedeme později,“ připouští Matějíček.