„Na linku S2 se ve špičkách pracovních dnů vrátí do úseku mezi Brnem a Rájcem-Jestřebí čtvrthodinový interval vlaků a mimo špičku půlhodinový interval. V nepracovní dny na stejné lince obnovíme cestujícími oblíbený třicetiminutový interval v úseku brněnským hlavním nádraží a Blanskem," informoval mluvčí firmy Kordis, která je koordinátorem hromadné dopravy v kraji, Květoslav Havlík. Tento spoj bude prodloužený do Rájce-Jestřebí.

Po uvedení trati mezi Brnem a Blanskem do provozu budou dělníci stavbu dokončovat. Práce už ale nebudou mít výrazný vliv na drážní dopravu. Podle plánu pokračuje i stavba podchodu v zastávce Blansko město. „Otevření pro veřejnost předpokládáme 9. prosince v odpoledních hodinách," nastínila nedávno mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Nejčastějším důvodem konce řidičů autobusů je odchod do důchodu. Ilustrační foto.
Nedostatek řidičů v Brně: díry lepí studenti, o víkendech jezdí lidé z kanceláří

Dálkové vlaky mezi Brnem a Prahou budou jezdit i nadále přes Vysočinu. Na obvyklou trať přes Pardubice se vrátí od 1. července. „Vlaky railjet Vindobona budou pravidelně zastavovat mezi Prahou a Brnem pouze v Pardubicích a České Třebové, spoje EuroCity Metropolitan a Hungaria pak v Kolíně a Pardubicích. Cestovní čas z Brna do Prahy se oproti první polovině roku 2023 zkrátí o čtyřiadvacet až šestadvacet minut, v opačném směru o jednadvacet minut," porovnal mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Rychlíky R19 Svitava se vrátí na svou celou obvyklou trasu mezi Prahou a Brnem už s novým jízdním řádem od 11. prosince.

Návrat k původním jízdním řádům vítá například Roman Figura. Mezi Brnem a Prahou cestuje jedenkrát až dvakrát za týden. „Každých deset minut k dobru se počítá. Navíc na Vysočině bývalo horší internetové připojení. Ve vlaku rád pracuji a nestálé připojení je dost omezující," komentoval mladík.

Novinkou v jízdním řádu bude linka z Brna přes Břeclav až na vídeňské letiště. „Pokračují finální jednání mezi RegioJetem a brněnským magistrátem o výsledné podobě spojení mezi Brnem a letištěm Schwechat. Linka má být v pilotním provozu spuštěna v prosinci. Očekáváme, že jízdenky budou v prodeji už velmi brzy,” sdělil výkonný ředitel vlakové dopravy RegioJet Jakub Svoboda.

Jihomoravané se mohou těšit také na postupnou náhradu starších vlakových souprav novými vlaky Moravia. Jihomoravský kraj zaplatil za sedmatřicet souprav více než 6,6 miliardy korun. Nové vlaky budou v zimě postupně nasazovány na koleje. Kraj některé už na podzim testuje v ostrém provozu. „Po dodání všech jednotek Moravia zavedeme na lince S2 vlaky mezi brněnským hlavním nádražím a Chrlicemi každých třicet minut," zmínil Havlík.

Vedoucí lodní dopravy Martin Ecler.
Lodě budeme tahat z vody šest dní, říká šéf dopravy na Brněnské přehradě Ecler

Jihomoravský integrovaný systém se od prosince rozšiřuje na lince S3 až po Křižanov na Žďársku, Veřejná doprava Vysočiny pro změnu až po Tišnov na Brněnsku. Změny se budou týkat i jízdních řádů pro nepracovní dny. Mezi brněnským hlavním nádražím a Sokolnicemi pojedou vlaky každou hodinu, doposud pendlovaly v dvouhodinovém taktu. „Z Kuřimi až do Tišnova mohou lidé cestovat vlakem každých třicet minut, dosud v této frekvenci jezdily vlaky jen do Kuřimi," oznámil Havlík.

V pracovní dny začne od prosince jezdit také nový pár vlaků mezi Šlapanicemi a Brnem s příjezdem do krajského města za deset minut devět ráno. V sobotu v turistické sezóně například pojede posilový pár vlaků mezi Břeclaví a Mikulovem.

Brněnskou novinkou je prodloužení tramvajové trati ze zastávky Osová k univerzitnímu kampusu v Bohunicích. První cestující začnou tramvaje v tomto úseku pravidelně vozit právě s nástupem platnosti nového jízdního řádu.