Vítězná firma na nejnákladnější dopravní tendr roku na Hodonínsku, opravu silnice z bzeneckého Přívozu do Strážnice, stlačila náklady z předpokládaných téměř sedmasedmdesáti milionů na necelých padesát.

O více než šest milionů pod rozpočtovanou cenu podala nabídku i stavební firma, která opravuje cestu u Dolních Bojanovic. „Firmy na dopravních stavbách nemají tolik práce jako třeba loni, což se vždycky odrazí v nabídnutých cenách. V současnosti se dostávají i na sedmdesát procent rozpočtovaných nákladů, takže na zakázce asi příliš nevydělají," řekl vedoucí hodonínské oblasti krajských silničářů Martin Bedrava.

Připomněl, že před pěti lety se tady soutěžily dopravní stavby i za polovinu předpokládané ceny. Podle údajů pražské inženýrské společnosti ÚRS klesla za první pololetí meziročně hodnota veřejných zakázek o pětatřicet procent. „Pokles je daný především úbytkem zadání velkých stavebních zakázek hlavně v dopravní infrastruktuře v souvislosti s přechodem na nové programové období čerpání peněz z evropských fondů a také nedořešením problémů s posuzováním vlivu na životní prostředí," uvedl pro ČTK ředitel inženýrské společnosti Zdeněk Kunc.

Hodonínský místostarosta Ladislav Ambrozek doufá, že tento trend bude pokračovat. „Určitě by nás potěšilo, pokud se nám podaří ušetřit miliony korun díky výběrovým řízením. Čekají nás totiž soutěže na nákladné stavby, jako jsou parkování, cesta a chodníky ve Vřesové a Vančurově ulici, a především rekonstrukce krytého plaveckého bazénu s rozpočtovanými náklady přes osmdesát milionů korun," uvedl Ambrozek.

Podobně i ve Veselí chystají nejnákladnější akci na druhé pololetí. „Letos jsme už zadali veřejné zakázky za téměř pětadvacet milionů korun. Nyní chystáme jednu z největších za poslední roky, a to první etapu obnovy náměstí Míru s předpokládanou hodnotou pětašedesát milionů korun," sdělil veselský místostarosta Petr Kolář.

Podobné je to i v Kyjově, kde chtějí od srpna zkrášlit tři sídliště za téměř čtyřicet milionů korun. Starosta František Lukl upozornil na specifikum čtyřletého plánování samospráv. „První rok po volbách je především ve znamení příprav a projektování investičních akcí, druhý rok se povoluje, aby se třetí a čtvrtý mohlo stavět," uvedl Lukl.

Podle ředitele hodonínské Okresní hospodářské komory Michala Švagerky větší objem veřejných zakázek regionu chybí, což je ale dlouhodobý trend. „Naše firmy se mu přizpůsobily a začaly se orientovat na soukromý sektor, který v současnosti hodně investuje. Navíc některé stavební podniky mají i vlastní developerské projekty," sdělil ředitel podnikatelského sdružení.

Zároveň upozornil, že další rozvoj v oboru blokuje stavební zákon. „Problém je také přístup některých úředníků při stavebních povoleních, která se protahují i na dva roky. To blokuje konkurenceschopnost celého stavebnictví," dodal Švagerka.